این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۲۸-۳۳۹
عنوان فارسی
اولویتبندی فنون آموزش سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی و برنامهریزی آرمانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آموزش سلامت میکوشد تا فرصت کسب اطلاعات و مهارتهای لازم جهت اتخاذ تصمیمات باکیفیت را برای مردم فراهم کند. یکی از نکات مهم در برنامهریزی آموزشی انتخاب مداخلاتی است که بیشترین بازدهی را در ارتقای سلامت جامعه داشته باشند. هدف این مطالعه اولویتبندی فنون آموزش بهداشت با استفاده از تکنیکهای تحلیل سلسلهمراتبی و برنامهریزی آرمانی است. مواد و روشها: این مطالعه کمی- کیفی و از نوع کاربردی بود. حجم نمونه شامل کلیه 12 مرکز بهداشت شهرستان استان مرکزی بود. از طریق بحث گروهی متمرکز، معیارهای اصلی انتخاب روشهای آموزشی شناسایی و اولویتبندی آنها از طریق روش تحلیل سلسلهمراتبی انجام شد. سپس از طریق نرمافزار WinQSB برنامه GP بهترین ترکیب روشهای آموزش بهداشت مشخص گردید. یافتهها: هزینه، دسترسی، مقبولیت، قابلیت اجرا و تأثیر بهعنوان معیارهای انتخاب روشهای آموزش بهداشت تعیین گردید. ترتیب رتبهبندی روشهای آموزشی عبارت بودند از: آموزش گروهی (44/4%)، آموزش چهره به چهره (23%)، توزیع بروشور و پمفلت (10%)، نمایش فیلم آموزشی (9%)، ارسال پیامک (7%)، سمینار (4%)، آموزش تلویزیونی (1%)، برپایی نمایشگاه (1%)، ایفای نقش (0/50%) و راهپیمایی (0/10%). نتیجهگیری: روشهای آموزش گروهی، آموزش چهره به چهره، توزیع بروشور و پمفلت و نمایش فیلم آموزشی با اختلاف قابلتوجهی نسبت به سایر روشها بیشترین بازدهی ازلحاظ صرفهجویی در هزینهها، تحقق اهداف آموزشی، دسترسی گروههای هدف به روشهای آموزشی، مقبولیت مردمی و قابلیت اجرا داشتند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prioritization of Health Education Techniques in Markazi Province Health Center through Analytical Hierarchy Process and Goal Programming
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Health education tries to provide an opportunity for people to find necessary information and skills to make high quality decisions. One of the important steps for educational planning is selection of interventions that have most returns. The aim of this study was to prioritize health education methods through Analytical Hierarchy Process (AHP) and Goal Programming (GP) techniques. Materials and methods: This was a quantitative-qualitative and applied study. The sample consisted of all 12 city health centers in Markazi Province, Iran. Through Focus Group Discussions (FGDs), the main criteria of health education techniques were identified and prioritized through AHP technique. Then, using WinQSB software and GP program, the best combination of health education methods was determined. Results: Cost, access, acceptability, feasibility and effectiveness were identified as the main criteria for selection of health education methods. Prioritized training methods include, in order, were: group education (44.4%), face-to-face education (23%), distribution of pamphlets and brochures (10%), health education films (9%), sending educational SMS (7%), seminars (4%), TV education (1%), educational exhibitions (1%), role playing (0.5%) and educational rallies(0.10%). Conclusion: Methods of group education, face-to-face education, distribution of pamphlets and brochures and showing health educational films have a significant returns than other methods in terms of cost saving, meeting educational needs, target group access to educational methods, popularity and feasibility. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین مهر الحسنی | mohammad hossien mehrolhassani
kerman, 7 bagh square, campus of kerman university of medical sciences, school of management and medical information science, department of health care management
کرمان، میدان 7 باغ، پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
رحمت الله جدیدی | rahmatollah jadidi
arak, mostafa khomeini st., health deputy of arak university of medical sciences
اراک، خیابان مصطفی خمینی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
سعید امینی | saeed amini
kerman, 7 bagh square, campus of kerman university of medical sciences, school of management and medical information science, department of health care management
کرمان، میدان 7 باغ، پردیزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-404-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات