این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۴۹-۳۵۹
عنوان فارسی
تأثیر فراشناختدرمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بهعنوان دو روش مهم در درمان اختلال اضطراب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر فراشناختدرمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال 1393 بود. درمجموع، 45 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب فراگیر کتل را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون توسط گروهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از19 SPSS و با روش کوواریانس تک متغیری (آنووا) تحلیل شدند. یافتهها: هر دو روش فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی بهطور معناداری باعث کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان شدند. همچنین میان روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی تفاوت معناداری در کاهش علائم اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان وجود نداشت . نتیجهگیری: روشهای فراشناخت درمانی و آموزش مؤلفههای هوش معنوی به یک اندازه در کاهش اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان مؤثر بودند. بنابراین، مشاوران و درمانگران میتوانند از روشهای مذکور در درمان اضطراب فراگیر دانشجویان استفاده کنند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Meta-Cognitive Therapy and Educating the Components of Spiritual Intelligence on Generalized Anxiety Disorder of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Meta-cognitive therapy and educating components of spiritual intelligence were two important methods in treating anxiety disorders. This study was aimed to investigate the effect of meta-cognitive therapy and educating components of spiritual intelligence in decreasing the symptoms of generalized anxiety disorder among students. Materials and methods: This was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design. The statistical population included all students with generalized anxiety disorder that referred to counseling centers of Islamic Azad University, Mashhad branch in the year 2013. Totally 45 students were selected through available sampling method and randomly assigned to three groups. The experimental groups were educated for ten 70-minute sessions by meta-cognitive therapy and components of spiritual intelligence; the control group did not receive any treatment. For collecting data all groups completed the Cattell generalized anxiety questionnaire as a pre-test and a post-test. Data were analyzed with SPSS 19 and by univariate analysis of covariance (UNCOVA). Results: Both methods of meta-cognitive therapy and educating component of spiritual intelligence significantly led to the decrease of generalized anxiety disorder symptoms of students. Also, the findings showed there wasn't any significant differences between meta-cognitive therapy and education component of spiritual intelligence methods in decreasing the symptoms of generalized anxiety disorder of students. Conclusion: Meta-cognitive therapy and educating the component of spiritual intelligence methods were equally effective in decreasing the generalized anxiety disorder of students. Therefore, counselors and therapists can use the mentioned methods in treating generalized anxiety of students. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد سوری | ahmad souri
university of police science
دانشگاه علوم انتظامی
شهنام آزادمرد | shahnam azadmard
farhangian university, allameh tabatabaee pardis, ardebil, iran
نشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
امید زاهدی | omid zahedi
district six of the office of education
اداره آموزش وپرورش منطقه شش تهران
جمال عاشوری | jamal ashoori
islamic azad university, isfahan khorasgan branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-333-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات