این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۱۸۷

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک‌شده مادران در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی و وجود باورهای غلط مادران و موانع فراوان برای انجام آن، مطالعه مذکور با هدف تأثیر یک مداخله آموزشی بر تغییر نگرش، خودکارآمدی و موانع درک­شده مادران برای بهداشت دهان و دندان کودکان پیش‌دبستانی انجام گرفت. مواد و روش­ها: در این مطالعه نیمه­تجربی، 120 نفر از دختران پیش‌دبستانی منطقه 7 تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای انتخاب و سپس مادران این کودکان وارد مطالعه شدند. یک پرسشنامه محقق­ساخته جهت سنجش خودکارآمدی، موانع درک‌شده و نگرش والدین طراحی و سپس اعتباریابی شد. دو گروه (آزمون و کنترل) پرسشنامه‌ها را قبل از مداخله تکمیل کردند. بر اساس یافته‌های پیش‌آزمون، برنامه مداخله آموزشی طراحی و برای مادران گروه آزمون انجام پذیرفت. مداخله آموزشی در 4 جلسه 45 دقیقه‌ای اجرا شد. پرسشنامه یک ماه پس از مداخله توسط دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها توسط آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی از طریق SPSS16 تحلیل شدند. یافته‌ها: بین میانگین نمره نگرش (001/.>p)، موانع درک‌شده (001/.>p) و خودکارآمدی درک‌شده (001/.>p) مادران گروه آزمون، بعد از مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل وجود داشت. نتیجه­ گیری: مداخله آموزشی می‌تواند سبب کاهش موانع درک‌شده مادران برای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان پیش‌دبستانی شده و خودکارآمدی و نگرش‌های مثبت آن‌ها را افزایش دهد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention in Changing Mothers’ Attitudes, Perceived Self-Efficacy and Perceived Barriers Regarding Oral Health of Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Due to the necessity of oral health in the preschool children and incorrect beliefs of mothers and more perceived barriers to perform it, this research was performed to study the effect of education intervention in changing mothers’ attitudes, perceived self-efficacy and perceived barriers regarding oral health of preschool children. Methods: In this quasi-experimental study 120 female preschool children from district 7 of Tehran city were selected by one stage cluster sampling from each school and then their mothers were included in the study. A researcher-made questionnaire was designed and validated by researchers for assessing mothers’ self-efficacy, perceived barriers and attitudes regarding oral health among preschool children. Two test (intervention) and control groups completed the questionnaire before educational intervention. Based on the pre-test results the educational intervention was designed and implemented in 4 sessions (each 45 minutes) for mothers in test group. Both groups were followed up one month after the intervention and then completed questionnaires. Data was analyzed by independent sample t-tests and student’s t test for paired sample through SPSS16. Results: Significant differences were observed in the mean score of attitude (p=0.001), perceived self-efficacy (p=0.011) and perceived barriers (p< 0.0001) in the intervention group as compared to the control group. Conclusion: Educational intervention may reduce perceived barriers to oral health among mothers having pre-school children regarding oral health and increase their perceived self-efficacy and positive attitude. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه شیرزاد | mahboube shirzad
dept. of health education and health promotion, school of public health, iran university of medical sciences
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمدحسین تقدیسی | mohammad hossein taghdisi
dept. of health education and health promotion, school of public health, iran university of medical sciences
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

طاهره دهداری | tahere dehdari
dept. of health education and health promotion, school of public health, iran university of medical sciences
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

جمیله ابوالقاسمی | jamile abolghasemi
dept. of health education and health promotion, school of public health, iran university of medical sciences
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-402-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات