این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله ‌زمینه و هدف: استرس، اضطراب و افسردگی به‌عنوان عوامل سلامت‌روانی، مشکلات متعددی برای دانشجویان که قشر آینده‌ساز کشور هستند، ایجاد می‌کند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای دست‌یابی به هدف مذکور، 186 دانشجوی پسر با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی روی تمامی آن‌ها اجرا گردید. بعد از اجرای پرسشنامه از دانشجویانی که نمره 28 به بالا را در پرسشنامه کسب کرده بودند، تعداد 40 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند ولی به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به‌صورت گروهی در 8 جلسه (هفته‌ای دو جلسه 90 دقیقه‌ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی لویندا گردآوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان شرکت‌کننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون کاهش‌یافته است (001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reduction of Anxiety, Stress and Depression Symptoms among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Stress, anxiety and depression, as mental health factors, creates several problems for students – the country's future generation. The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation training on the reduction of Anxiety, Stress and Depression symptoms among university students. Methods: In this semi-experimental research a pre-post test and a control group was used. For this purpose, 186 male students using multistage cluster were selected and stress, anxiety and depression questionnaire were performed on all of them. After filling out the questionnaire, from students with a score of 28 or more, 40 ones were randomly selected and were divided into two groups- under training and control. The experimental group received emotion regulation training and the control group did not receive the training. Training was performed in the experimental group for eight sessions (two sessions a week and each half an hour) on all subjects. Before the training and after that, the Depression, Anxiety and Stress Scale was completed. The descriptive statistics and MANCOVA were used to analyze the data. Results: Analysis of covariance showed that the anxiety, stress and depression scores of student in the emotion regulation training group compared to the control group at posttest hadreduced (P< 0.001). Conclusion: Therefore emotion regulation training significantly reduces the symptoms of anxiety, stress and depression. These results have important implications in the field of mental health of students. Paper Type: Research Aricle.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر صبحی قراملکی | naser sobhi gharamaleki
faculty of education and psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

پرویز پرزور | parviz porzoor
faculty of education and psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

سیف الله آقاجانی | seifollah aghajani
department of psychology
گروه روان شناسی

محمد نریمانی | mohammad narimani
faculty of education and psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-262-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات