این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۲

عنوان فارسی ارتقاء فعالیت بدنی زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از الگوی فرانظریه‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با وجود تمام مزایای فعالیت بدنی، بسیاری از مردم در اوقات فراغت خود هنوز مقدار کمی به آن می‌پردازند. در این راستا، مداخله‌ای نظریه-محور با هدف ارتقای سطح فعالیت بدنی در زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر ایذه انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای نیمه‌تجربی، یک نمونه تصادفی از 120 نفر از زنان نفر انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از یک پرسشنامه روا و پایا که شامل داده‌های مربوط به متغیرهای مراحل تغییر، منافع، موانع، خودکارآمدی و فرایندهای تغییر بود، استفاده شد. داده‌های اولیه جمع‌آوری، سپس مداخله آموزشی، به‌صورت سخنرانی و بحث گروهی، برای گروه آزمون انجام گردید. 3 ماه بعد از پیگیری، داده‌ها توسط SPSS16 با آزمون‌های تی و کای‌اسکوئر در سطح معناداری 05 /0 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: اگرچه قبل از مداخله ارتباط معناداری بین نمره‌های سازه‌ها در گروه آزمون و شاهد وجود نداشت، اما پس از مداخله، صعود طی مراحل تغییر (05/0 (p < و ارتباط میان سایر سازه‌ها معنادار بود. میانگین نمره‌های سازه‌های خودکارآمدی، منافع و فرآیندهای تغییر، به ترتیب از 03/4±38/19 به 79/2±6/23، 18/5±95/11 به 03/6 ±95/19، 57/5±33 به 01/5±23/47 افزایش یافت. این تفاوت در مورد موانع بین گروه‌ها معنادار نبود. (05 /0 p >) نتیجه‌گیری: طراحی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای بر مبنای الگو‌های تغییر می‌تواند باعث ارتقای رفتار فعالیت بدنی گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی فرانظریه‌ای، فعالیت بدنی منظم، زنان، ایذه.

عنوان انگلیسی Promoting Physical Activity in Women Referred to Health Centers Applying the Trans-theoretical Model
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Despite all its advantages, many people still engage less physical activity in their leisure time. In this context, a theory-based intervention to promote physical activity in women referred to Izeh health centers was designed. Methods: In a quasi-experimental study, a random sample of 120 women was selected and randomly assigned into experimental and control groups. A valid and reliable questionnaire including data on stages of change, benefits, barriers, self-efficacy and processes of change were used to collect the data. Data were gathered at baseline. educational intervention including lecture and group discussion was implemented for the experimental group. After 3-month follow-up, data were collected again and analyzed via SPSS16 using t test and Chi-square at the level of 0.05 significance. Results: Although before the intervention, there was no significant association between experimental group and control, after the intervention, stage transition was significant between the two groups (p< 0.05). The mean scores of the variables increased: self-efficacy (from 19.38±4.03 to 23.60±2.79), benefits (from 11.95±5.18 to 19.95±6.03), processes of change (from 33±7.57 to 47.23±5.01). This difference was not significant for barriers between two groups (p>0.05). Conclusion: Implementing interventional programs based on Trans-theoretical Model could improve physical activity behavior. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید اسکندری | nahid eskandari
ahvaz jundishapur univ,of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مرضیه عربان | marzieh araban
dept. of public health, school of health, ajums, ahvaz, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

امل ساکی مالحی | amal saki malehi
ahvaz jundishapur univ,of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-237-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات