این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش است و به یک مشکل اضطراری تبدیل‌شده است. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. جمعیت موردمطالعه، تعداد 120 نفر از داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات دو گروه ازلحاظ آگاهی، نگرش نسبت به رفتار، عملکرد، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده قبل از مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه مداخله افزایش معناداری یافت (p< 0.001). ولی در گروه شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در آموزش داوطلبان سلامت مؤثر بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد برای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The AIDS epidemic is considerably widespread across the world, turning out to be an exigent problem. The aim of this study was to assess the impact of educational intervention based on the Theory of Planned Behavior (TPB) on the prevention of AIDS among health volunteers in Sirjan County. Methods: This was a quasi-experimental study in which 120 health volunteers attending health centers in Sirjan city, were selected to participate in this study 60 in the intervention group and 60 in the control group. The intervention was conducted over three sessions for 60 minutes. Data were collected by a valid and reliable 40-item questionnaire before intervention and three months after the intervention. Data was analyzed by chi-square, Fisher's exact, paired t-test and independent t-test. Results: The average scores of both groups according to awareness level, attitude toward behavior, functioning, behavioral intention, mental norms and perceived behavioral control had no meaningful differences before the intervention. But after educational intervention, the average scores of all variables increased meaningfully in the intervention group (p< 0.001). But, there was no increase or significant difference in the control group. Conclusion: TPB was effective in educating health volunteers. Therefore, it is suggested that TPB can be used in training AIDs-prevention behaviors. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا صادقی | reza sadeghi
kerman university of medical sciences
دانشکده علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نرگس خانجانی | narges khanjani
kerman university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-194-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات