این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۲-۳۸
عنوان فارسی
تاثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خشونت علیه زنان در سراسر جهان دیده میشود. مطالعات نشان داده است که خشونت ارتباط زیادی با خودکارآمدی دارد. بنابراین، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی علیه آنها در شهر گرگان هدف این پژوهش بود. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآمون پسآزمون بر روی 91 زن همسردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینیشهر گرگان در زمستان و بهار 1390-1391 انجام شد. ابزار جمعآوریدادهها چکلیست اطلاعات جمعیتشناختی و دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدی عمومی و آگاهی زنان درباره خشونت بود. بر اساس نتایج پیشآزمونمحتوای آموزشی تهیه شد. پسآزمون 40 روز بعد پس از 3 جلسه آموزش اجرا شد.دادهها از طریق SPSS16 و با بهکارگیری آزمون تحلیلی مانند تی زوجی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: میانگین سنی افراد 13/12±37/37سال بود. نمرات میانگین میزان خودکارآمدی(001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Educational Intervention to Increase Self Efficacy and Awareness for the Prevention of Domestic Violence Against Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective:Violence against women are commonly seenthroughout the world. Studies showed that violence is related to self-efficacy. Therefore, this study was aimed to determine the effect of an educational intervention to increase self-efficacy and awareness for the prevention of domestic violence against women in the Gorgan city, Iran. Methods: This quasi-experimental study was designed with pre-and post-test on 91 married women under the aegis ofthe Imam Khomeini Relief Foundation (IKRF) in Gorgan in winter and spring of 2012-2013. Tools for gathering data includeddemographic information, General self-Efficacy questionnaire and a questionnaire about awareness of violence. Based on the results of the pretest, the educational contentwas prepared. Post-test was conducted 40 days later, after 3 educational sessions. Using SPSS16and analytical test such as the paired t-test data were analyzed. Results: The mean age of subjects were 37.37±12.13 years. The scores means of self-efficacy (p< 0.001) and awareness (p< 0.001) before and after the intervention were statistically had significant difference. Therefore, it seems thateducational program was effective in the promotion of the variables means. Conclusion: To decrease thedomestic violence against women, increasing women’s self-efficacy and awareness through educational classes and proper planning is recommended. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسین تقدیسی | mohammad hossein taghdisi
مرضیه لطیفی | marzieh latifi
dept. of health education amp; health promotion, school of public health, shahid beheshti univ. of medical sciences sbums , tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمداسحق افکاری | mohammad eshagh afkari
مریم دستورپور | maryam dastoorpour
فاطمه استبصاری | fatemeh estebsari
فیصل جمالزاده | fiesal jamalzadeh
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-101-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات