این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۲-۳۸

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خشونت علیه زنان در سراسر جهان دیده می‌شود. مطالعات نشان داده است که خشونت ارتباط زیادی با خودکارآمدی دارد. بنابراین، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر افزایش خودکارآمدی و آگاهی زنان برای پیشگیری از خشونت خانگی علیه آن‌ها در شهر گرگان هدف این پژوهش بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آمون پس‌آزمون بر روی 91 زن همسردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌شهر گرگان در زمستان و بهار 1390-1391 انجام شد. ابزار جمع‌آوریداده‌ها چک‌لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی و دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدی عمومی و آگاهی زنان درباره خشونت بود. بر اساس نتایج پیش‌آزمونمحتوای آموزشی تهیه شد. پس‌آزمون 40 روز بعد پس از 3 جلسه آموزش اجرا شد.داده‌ها از طریق SPSS16 و با به‌کارگیری آزمون تحلیلی مانند تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد 13/12±37/37سال بود. نمرات میانگین میزان خودکارآمدی(001/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Educational Intervention to Increase Self Efficacy and Awareness for the Prevention of Domestic Violence Against Women
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective:Violence against women are commonly seenthroughout the world. Studies showed that violence is related to self-efficacy. Therefore, this study was aimed to determine the effect of an educational intervention to increase self-efficacy and awareness for the prevention of domestic violence against women in the Gorgan city, Iran. Methods: This quasi-experimental study was designed with pre-and post-test on 91 married women under the aegis ofthe Imam Khomeini Relief Foundation (IKRF) in Gorgan in winter and spring of 2012-2013. Tools for gathering data includeddemographic information, General self-Efficacy questionnaire and a questionnaire about awareness of violence. Based on the results of the pretest, the educational contentwas prepared. Post-test was conducted 40 days later, after 3 educational sessions. Using SPSS16and analytical test such as the paired t-test data were analyzed. Results: The mean age of subjects were 37.37±12.13 years. The scores means of self-efficacy (p< 0.001) and awareness (p< 0.001) before and after the intervention were statistically had significant difference. Therefore, it seems thateducational program was effective in the promotion of the variables means. Conclusion: To decrease thedomestic violence against women, increasing women’s self-efficacy and awareness through educational classes and proper planning is recommended. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین تقدیسی | mohammad hossein taghdisi


مرضیه لطیفی | marzieh latifi
dept. of health education amp; health promotion, school of public health, shahid beheshti univ. of medical sciences sbums , tehran, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمداسحق افکاری | mohammad eshagh afkari


مریم دستورپور | maryam dastoorpour


فاطمه استبصاری | fatemeh estebsari


فیصل جمالزاده | fiesal jamalzadeh



نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-101-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات