این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افسردگی در طی بارداری و پس از زایمان سلامت روحی روانی مادر و سلامت فیزیکی نوزاد را به خطر می‌اندازد و آموزش مهارت‌های شناختی روشی مؤثر در کاهش میزان اضطراب و افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان است. به همین منظور، جهت بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان بر روی مادران باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خرم‌آباد این مطالعه انجام شد. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه نیمه‌تجربی بود که بر روی 120 زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی، که به‌صورت غیرتصادفی، در دسترس و داوطلب انتخاب شده بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بِک قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید. گروه آزمون با استفاده از روش سخنرانی در خصوص مهارت‌های شناختی مؤثر بر کاهش افسردگی دوران بارداری و پس ‌از زایمان آموزش دیدند. تحلیل آماری با به‌کارگیری SPSS16 و با استفاده از آزمون‌های کای‌اسکوئر، رگرسیون خطی و تی‌ انجام شد. یافته‌ها: میانگین سنی آزمودنی‌ها 76/5 ±29/27 و دامنه حداقل 18 و حداکثر 39 سال بود. پس از آموزش در گروه آزمون میانگین نمره افسردگی از 45/7± 13/38 به 12/5± 95/29 رسید که آزمون تی زوجی میزان کاهش را معنا‌دار نشان داد (001/0=p). نتیجه‌گیری: آموزش‌های مهارت‌های شناختی در کاهش افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان تأثیر معناداری داشته است. پیشنهاد می‌شود این برنامه آموزشی بعد از تأیید در چند پژوهش دیگر در برنامه‌ مراقبت‌های دوران بارداری و پس زایمان ادغام گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Cognitive Skills Training on Reducing Depression Among Clients During Pregnancy & Postpartum Referring to Health Centers
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Depression during pregnancy and after childbirth endangers mental health of the mother and physical health of the baby. Cognitive skills training can reduce the depression and anxiety of these periods. Thus, this study was designed to investigate the impact of cognitive skills training intervention program on women during pregnancy and postpartum referred to health centers in Khorramabad. Methods: This semi-experimental study was conducted on 120 pregnant women referred to the Health Centers. The participants were selected applying simple selection method. Data was gathered using Beck questionnaire before and two months after the educational intervention. Case group received the intervention program through lecturing. Data was analyzed applying SPSS16 and statistical tests (chi-square, t-test and regression) were applied. Results: Participants mean age was 27.29±5.76. The age range was between 18 and 39. After intervention, depression mean score changed from 38.13±7.45 to 29.95±5.12 the reduction in the case group statistically was significant (p=0.001). Conclusion: Training cognitive skills have a positive impact on reducing depression among pregnant women during and after pregnancy. Therefore, it is recommended that this intervention, after being valified by a few other researches, be combined in pre and postnatal care in health centers. Paper Type: Research Article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسرین موسوی نژاد | nasrin mousavinejad
school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرخنده امین شکروی | farkhondeh amin shokravi
department of health education, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

شهره شاه محمدی | shohreh shahmohammadi
student research committee, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-117-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات