این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۲۲-۳۳۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش و محافظت بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: محافظت فردی نقش اساسی در پیشگیری و کاهش سرطان‌های ناشی از پرتو ماورای بنفش نور خورشید دارد. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری از اثرات زیان‌بار اشعه آفتاب در دانش‌آموزان پسر انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ نیمه‌تجربی بر روی 200 نفر دانش‌آموز پسر از 8 مدرسه ابتدایی پسرانه در شهر زاهدان در دو گروه آزمون و شاهد که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب‌شده بودند در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته چندبخشی بود که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با اجرای بررسی اولیه بر روی 20 نمونه و محاسبه آلفا کرونباخ در کل حجم نمونه 83/0 تائید شد. بعد از گردآوری داده‌های اولیه برنامه آموزشی (سخنرانی به همراه کلیپ و انیمیشن کارتونی در قالب پاورپوینت) در گروه مداخله انجام شد. پس از گذشت دوره انتظار (2 ماه) داده‌های گروه‌های پژوهشی گردآوری و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و زوجی، کای‌اسکوئر و آنالیز کوواریانس و رگرسیون با سطح معنا‌دار 95٪ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند (05/0 p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Education Based on Protection Motivation Theory on The Harmful Effects of Solar Rays on Male Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Personal protection has an essential role in preventing and decreasing solar UV radiation-induced cancers. This study aimed to determine the effect of education based on protection motivation theory on the harmful effects of sun rays on male students. Methods: This semi-experimental study was conducted on 200 male students from eight primary schools randomly divided to control and experimental groups. The tool used for data collection was a researcher-made questionnaire. This questionnaire included demographic and protection motivation theory questions. The validity of the study instruments was assessed and confirmed by an expert panel and the reliability by Cronbakh Alpha test (= 0.83) through 20 samples. After primary data collection, educational intervention including lecture, with cartoon clip with PowerPoint, was performed for the intervation group. Two months later, data in both groups were collected again and analyzed through SPSS16 using descriptive and analytic statistics (independent and paired t test, Chi-square, ANCOVA (p< 0.05). Results: After intervention among experimental group, the mean scores of knowledge and behavior increased from 9.55 to 15.88 and from 6.15 to 10.55, consecutively. Based on linear regression testing the model could predict 12% of protective behaviors against UV radiation. Conclusion: Educational intervention, based on protection motivation theory, was useful in increasing knowledge and promoting preventive behaviors of ultraviolet radiation disorders In male primary school students. paper Type : Research paper
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلام رضا مسعودی | gholam reza maseudi
promotion research center, zahedan university of medical sciences zaums , zahedan, iran
عضو هیئت علمی مرکز ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

عصمت السادات حسینی | esmat osadat hosseini
student in health education, zaums, zahedan, iran
زاهدان-بلوار انقلاب بلوک 71 طبقه همکف

رمضان میرزایی | ramazan mirzaei
dept. of statistics amp; epidemiology, zaums, zahedan, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

مهناز شهرکی پور | mahnaz shahrakipour
health promotion research center, zahedan university of medical sciences zaums , zahedan, iran
عضو هیئت علمی مرکز ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

سیدعلی حسینی | seyed ali hosseini
student in surgical technology, zaums, zahedan, iran
دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زابل (Zabol university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-202-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات