این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۹-۱۸۵
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی دو شیوه آموزشی لحظه ای و چندرسانه ای بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: برنامه ریزی آموزشی، به عنوان ارکان آموزش بهداشت، به صرفه بوده و جزء اولویت های سازمان جهانی بهداشت و سیاستگذاران منطقه ای بهداشت جامعه است. هدف این پژوهش، مقایسه در ارتقاء آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای کودکان « چندرسانه ای » و « لحظه ای » تأثیر دو روش آموزشی دبستانی است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. پژوهش در دو گروه 84 نفری از دانش آموزان 11-8 ساله بخش جاجرود منطقه 8 تهران به صورت تصادفی از دو دبستان انتخاب و تحت آموزش قرار گرفتند انجام شد. مداخله آموزشی در گروه اوّل به شیوه آموزش لحظه ای توسط معلّم و در گروه دوّم با استفاده از بسته آموزشی چندرسانه ای صورت گرفت. متغیرهای موردنظر (سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای) در سه مرحله (قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله) توسط پرسشنامه محقق ساخته، اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و آزمون اندازه های تکراری با نرم افزار مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. SPSS16 یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه لحظه ای و چندرسانه ای تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی، پس از مداخله آموزشی، نمرات .(p=0/ و 67 p=0/ و 52 p=0/ نگرش و رفتار تغذیه ای دیده نمی شد ( 93 درحالی که نمرات بهبود نگرش (p>0/ افزایش آگاهی در هر دو گروه به طور معنادار افزایش یافت ( 001 بود. p>0/ و 04 p< 0/ و بهبود رفتار به ترتیب 001 p>0/ و 17 p< 0/ در دو گروه به ترتیب 001 نتیجه گیری: به نظر می رسد در بعضی شرایط، آموزش لحظه ای در دسترس تر، کم هزینه تر و درعین حال اثربخش تر از آموزش چندرسانه ای باشد؛ و می توان از فرصت های بی شماری که در طول سال تحصیلی در اختیار معلمان قراردارد با حداقل هزینه استفاده بهینه کرد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparison of the Effectiveness of Two Training Methods of Nutritional Behavior of Elementary School Students: Opportunistic vs. Multimedia Training
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Educational planning, as a principle of health education, is both economical and the priorities of WHO and the regional community health policymakers. The purpose of this study was to compare the effectiveness of two training methods, namely, multimedia-based training vs. opportunistic training, on nutritional knowledge, attitude, and behavior of primary- school students. Methods: This was a semi-experiential research conducted on two groups of 84 students, selected randomly from two primary schools in Jajrood County, District 8 of Tehran. Training intervention was then made into the first group using an opportunistic method by the teacher, and in the second group using multimedia package. Three nutritional variables of target students, namely, knowledge, attitude, and behavior were measured using researcher-designed questionnaires filled out by the students in three stages: before, immediately after, and three months after training. The results were analyzed using independent- T and repeated-measure tests, and SPSS16 statistical software. Results: Before intervention, no significant differences were observed between the two groups in terms of nutritional knowledge, attitude, or behavior (p=0.93, p=0.52, and p=0.67 respectively). After intervention, knowledge scores in both groups increased significantly (p< 0.001). However, the attitude and behavior scores for the two groups increased differently: p< 0.001 for the opportunistic training group while p< 0.17 and p< 0.04 for the multimedia training group. Conclusion: It seems that in some occasions, opportunistic training is more accessible, less costly, and more effective than multimedia training. It is therefore advised that teachers make optimum use of numerous opportunities during teacher-student contact times to improve the students’ knowledge, attitudes and behavior in health-related subjects such as nutrition, with minimum costs. Paper Type: Research Article
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهره شاه محمدی | shohreh shahmohammadi
associate professor, health education department, tarbiat modares university, tehran , iran .
ایران-تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده پزشی کمیته تحقیقات دانشجویی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود طاووسی | mahmoud tavousi
health education amp; promotion group, health metrics research centre, iranian institute for health sciences research, acecr, tehran, iran .
ایران- تهران- مرکز جهاد دانشگاهی گروه آموزش و ارتقای سلامت
فضل اله غفرانی پور | fazlollah ghofranipour
associate professor, health education department, tarbiat modares university, tehran , iran .
ایران-تهران- دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده پزشکی گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-117-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات