این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۴۲-۲۵۰

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر توانمندسازی مادران درباره تغذیه مناسب کودکان زیر دو سال تحت پوشش خانه های سلامت منطقه ۱۸ تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر و شکل گرفتن عادات غذایی و شروع تغذیه تکمیلی در دو سال اول زندگی، این دوره سنی مهم ترین دوران رشد و تکامل کودک محسوب می شود. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر آموزش بر توانمندسازی مادران در مورد تغذیه صحیح در کودکان صفر تا 2 سال در خانه های سلامت منطقه 18 تهران بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. نمونه های موردمطالعه به صورت تصادفی چندمرحله ای از خانه های سلامت انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گروه کنترل و مداخله انتخاب و داده ها (α=0/ شد. پس از تأیید روایی و پایایی با آزمون آلفا کرونباخ ( 82 گردآوری شد. سپس 3 جلسه آموزشی، با استفاده وسایل آموزشی مثل تخته وایت برد و روش های آموزشی پرسش و پاسخ برگزار شد. 3 ماه پس از اجرای مداخله اطلاعات از گروه ها جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تی زوجی و مستقل تجزیه وتحلیل شد. 13/ 24 و رفتار 97 / 13 ، نگرش 99 / یافته ها: قبل از مداخله در گروه مداخله، میانگین نمرات آگاهی 30 14 افزایش یافته بود. همچنین میانگین نمرات / 27 و 39 /45 ،14/ بود و بعد از مداخله به ترتیب به 92 13 و بعد از مداخله / 23 و 59 /70 ،13/ آگاهی، نگرش و رفتار گروه کنترل، قبل از مداخله به ترتیب 02 13 بود. / 24 و 45 /47 ،13/ به ترتیب 24 نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه آموزش می تواند به عنوان ابزاری اثربخش برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد مادران نسبت به تغذیه کودکان باشد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، مداخله آموزشی، کودک، خانه سلامت

عنوان انگلیسی Impact of Educational Intervention on Mothers Empowerment about Proper Nutrition among Infants under 2 years of age Covered By Health Homes of District 18 of Tehran Municipality
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Due to the importance of breastfeeding and eating habits formed and beginning complementary feeding in the first two years of life, this period is the most important period for child growth and development. The purpose of this study was to determine the effect of education on empowering mothers about correct nutrition among infants less than two years in the health homes of district 18 of Tehran Municipality. Methods: This study was a quasi-experimental study. Samples were selected using multi-stage sampling Researcher-made questionnaire was used to collect data. After confirming the validity and reliability (α= 0.82), control and intervention groups selected and data were collected. Then three educational sessions were held using educational tools such as boards and educational methods questions and answers to the intervention group. Three months after the intervention data were collected and analyzed using of descriptive statistics and independent T and paired T.Results: Before the intervention, the mean scores, among intervention group, of knowledge 13.30, attitude 24.99 and behavior 13.97 and after the intervention increased to 14.92, 27.45 and 14.39, respectively. Also mean score of knowledge, attitude and behavior of the control group before the intervention were 13.2, 23.70 and 13.59 and after the intervention were 13.24, 24.47 and 13.45, respectively. Conclusion: According to the result of this study, education can be used as an effective tool in the promotion of knowledge, attitude and practice of child nutrition. Article type: Research article.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه مرادی | fatemeh moradi
director jenerral office for health
بلواردهکده المپیک، بلوار امیرکبیر،خ سروش شرقی، پلاک 49
سازمان های دیگر: شهرداری تهران

توحید بابازاده | tohid babazade
-


نیره زیبایی | nayer zebae
director jenerral office for health
اداره کل سلامت شهرداری تهران
سازمان های دیگر: شهرداری تهران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-48-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات