این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۲
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر سلامت روان دختران دبیرستانی شهر بوشهر بر اساس نظریه شناخت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از مقولههای مهم در مباحث روانشناسی و روانپزشکی سلامت روان است که عوامل متعددی بر آن تأثیرگذار است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر سلامت روان دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوشهر مبتنی بر نظریه شناخت اجتماعی است. مواد و روشها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی بوده که در آن 500 نفر دانشآموز دختر دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای موردبررسی قرار گرفتند. دادهها توسط پرسشنامههای استاندارد خودکارآمدی اجتماعی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، حمایت اجتماعی چندبعدی، انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی (SF-36) جمعآوری گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: دانشآموزان موردبررسی از سطح سلامت روان متوسطی (11± 99/50) برخوردار بودند و سلامت روان آنان با حمایت اجتماعی، انگیزش تحصیلی و اضطراب تسهیلکننده ارتباط داشت. اضطراب تسهیلکننده، حمایت خانواده و حمایت دوستان 2/13% تغییرات سلامت روان را پیشگویی میکردند. نتیجهگیری: ایجاد محیط حمایتکننده در خانه و مدرسه توسط والدین، دوستان و آموزش نحوه برخورد با اضطراب بهویژه اضطراب تسهیلکننده جهت ارتقاء سلامت روان دانشآموزان دختر ضروری است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determinant Factors of Mental Health Based on Social Cognitive Theory Among High School Girl Students of Bushehr
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: One of the critical components in psychology and psychiatrics is mental health that is influenced by several factors. The aim of this study was to investigate the factors affecting the mental health of high school girls in Bushehr based on social cognitive theory. Methods: In this cross-sectional study, 500 high school students evaluated with using multi-stage cluster random sampling. Information was collected by five standardized questionnaire including social self-efficacy, anxiety academic, multi-dimensional social support, educational motivation and quality of life (SF-36). The data were analyzed with SPSS20 software by using Pearson correlation coefficient and linear regression model in 0.05 significant level. Results: The students had a moderate level of mental health (50.99± 11) and mental health was associated with social support, motivation and facilitator anxiety. Facilitating anxiety, family support and friend support predicted 13.2% of mental health change. Conclusions: Providing supportive environment in home and school by parents and friends and education about coping skills especially facilitative stress is necessary for promoting mental health in girl students. Paper Type: Research Article.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره شکیب | zohreh shakib
department of health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
رحیم طهماسبی | rahim tahmasebi
department of health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
آزیتا نوروزی | azita noroozi
department of health, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-175-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات