این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سلامت به‌عنوان یکی از‌ متاپارادایم‌های اصلی نظریه‌های بهداشتی در ‌کنار مفاهیم انسان و محیط قرار دارد. سلامت دارای ابعاد عینی ‌و ‌ذهنی است که متأسفانه به بعد ‌ذهنی آن‌ کمتر توجه شده است. ‌مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان احساس‌ ذهنی بهزیستی و عوامل مرتبط با آن در‌ دانشجویان انجام گرفته‌است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی است که روی 314 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، که به‌صورت تصادفی طبقه‌‌ای انتخاب ‌‌شدند، انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ بهزیستی ذهنی است که خود دارای پرسشنامه‌ استاندارد رضایت‌ از ‌زندگی و مقیاس عاطفه مثبت‌ و ‌منفی است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS21 ستفاده گردید. یافته‌ها: میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان در بعد شناختی بالا و در بعد عاطفی پایین می‌باشد و بین عاطفه مثبت با نیمسال‌تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0>p). از طرف دیگر، بین عاطفه منفی و جنسیت و بین وضعیت تأهل و رضایت از زندگی نیز رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجه‌گیری: به‌طور کلی میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان متوسط است. این در حالی است که احساس ذهنی بهزیستی مناسب در ابعاد شناختی و عاطفی برای نقش‌آفرینی آن‌ها ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین، توجه به ابعاد شناختی و عاطفی احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مؤثر بر آن در این قشر مهم و آینده‌ساز از اهمیت شایانی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساس ذهنی بهزیستی، دانشجویان، ایران

عنوان انگلیسی A survey on Subjective well-being and related factors in student of Guilan University of Medical Sciences(GUMS)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Health as one of the main meta-paradigm of health theories is set next to concepts of human and the environment. Health has objective and subjective dimensions which unfortunately less attention has been paid to the subjective dimension. The aim of this study is to determine the level of subjective well-being and related factors among students of GUMS. Methods: This descriptive– analytical cross-sectional study was done on 314 students from the GUMS, which were selected through stratified random sampling. Research instrument of subjective well-being was: The standard questionnaire of life satisfaction (SWLS) and the Positive and Negative Affect Scale (PANAS). For data analysis SPSS21 was used. Findings: Students' levels of subjective well-being in cognitive dimension was high and in emotional dimension was low. There was significant negative relationship between positive affect and student's courses of education (p0.05). In addition, there was a significant relationship between gender and negative affect, also between marital status and satisfaction with life(p0.05). Conclusion: In general, the level of subjective well-being in students of GUMS was low. Meanwhile the suitable cognitive and emotional dimensions of subjective well-being were fundamental necessity for the suitable social role playing. Therefore paying attention to cognitive and emotional dimensions of subjective well-being and factors affecting in this important group have a paramount importance
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Subjective well-being, students,, Iran

نویسندگان مقاله عبدالحسین امامی سیگارودی | abdolhossein emamishgaroudi
دانشکده پرستاری و مامایی رشت

منصوره خیری | mansoure kheiri
دانشکده پرستاری و مامایی رشت

ربیع الله فرمانبر | rabiallah farmanbar
دانشکده بهداشت رشت

زهرا عطر کار روشن | zahra atrkarroushan
دانشکده پزشکی رشت


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-128-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات