این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی بررسی میزان تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به کمردرد: ‌ مطالعه مداخله‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کمردرد مزمن یکی از معضلات پزشکی در دنیای امروز است که به‌طور جدی بر کیفیت‌زندگی افراد بشر تأثیر می‌گذارد به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون بر کیفیت‌زندگی زنان مبتلا به کمردرد در فواصل زمانی قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی طراحی و اجرا گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی به روش سنجش قبل و بعد است که در طی آن تعداد 27 نفر از زنان مبتلا به کمردرد مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه ع.پ.تهران تحت مداخله برنامه مدون آموزشی قرار گرفتند. افراد در گروه‌های 6 تا 8 نفره در یک جلسه 4 ساعته با فیزیوتراپی و روانشناسی کمردرد آشنا شدند. یک و دو ماه بعد مشاوره تلفنی شده‌ و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده می‌شد. 6 ماه بعد از مداخله مجدداً پرسشنامه‌ها تکمیل گردید. جمع‌آوری داده‌ها به شیوه مصاحبه بود و داده‌ها از طریق آزمون تی ‌مستقل و تی‌زوجی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد تحت مطالعه 62/51 با انحراف معیار 29/9 سال می‌باشد و میانگین و انحراف معیار مدت ابتلا به کمردرد و مدت درمان به ترتیب 37/26 ± 59/148 و 81/58 ± 44/63 می‌باشد. بین وجود درد سیاتیک و متغیرهای عملکرد جسمانی (02/0= p)، محدودیت عملکرد جسمانی (01/0=p)، درد جسمانی (01/0=p)، محدودیت عملکرد روانی (03/0=p) اختلاف آماری معنادار وجود داشت. میانگین نمرات کیفیت‌زندگی در همه ابعاد بعد از مداخله افزایش داشته و در سه بعد درد جسمانی (004/0=p)، سلامت عمومی (002/0=p) و سلامت‌روانی (002/0= p) تفاوت معناداری را ازنظر آماری با نمرات قبل از مداخله نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ادغام برنامه مدون آموزشی توأم با مشاوره‌ تلفنی در فواصل زمانی 1 و 2 ماه بعد از مداخله در افزایش و پایداری تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء کیفیت‌زندگی افراد مورد مطالعه نقش مهمی را ایفا می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Low back pain educational programs and quality of life in women living with chronic low back pain: a semi experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Chronic low back pain is a major medical problem in the world which affect the quality of human life seriously. This study aimed to explore the impact of educational programs on quality of life in women with low back up to 6 months after intervention. Methods: This is a semi experimental study that was carried out in Rheumatology Research Center of Tehran University of Medical Sciences. There were 27 eligible patients who suffering from chronic low back pain entered in the study. All participants divided into groups of 6 to 8 members and were provided with a four-hour training session of physiotherapy and psychology followed by telephone counseling. Sf-36 questionnaire was completed at initial of the study and 6 months after intervention. Data were analyzed by independent Sample t-test and paired t-test. Findings: Totally 27 participants with mean age of 51.62 ± 9.29 entered into the study. Pain duration and treatment duration of the participants were 148.59±26.37 and 63.44±58.81, respectively. Between sciatic pain and physical function (p=0.02), physical functioning (p=0.01), bodily pain (p=0.01), and psychological functioning (p=0.03) were statistically significant differences. Quality of life scores increased after interventional in all aspects and show significant differences in the areas of physical pain (p=0.004), general health (p= 0.002) and mental health (p=0.002).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه السادات طوافیان | sedighe sadat tavafian
department of health education, school of medicine, tehran, tarbiat modares university, tehran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

احمدرضا جمشیدی | ahmadreza jamshidi


شهره شاه محمدی | shohreh shahmohammadi
student research committee, school of medicine, tehran, tarbiat modares university, tehran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-117-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات