این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۴
عنوان فارسی
تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خوشبینی، تمایل به انتخاب امیدوارانهترین دیدگاه است و به یک آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص اینکه چیزهای خوب در زندگی مهمتر از چیزهای بد است اشاره دارد. از طرفی دیگر، کفایت اجتماعی یکی از سازههای اصلی بهداشت روان است و بهعنوان توانایی افراد برای عمل به شیوه سازگارانه متناسب با سن و توانایی شناختی تعریف میشود. توسعه کفایت اجتماعی بهعنوان یکی از بهترین پیشبینیکنندههای رفتاری، موفقیت علمی و اجتماعی، مشکلات عاطفی و رفتاری در زمان حال و آینده فرد در نظر گرفته میشود. هدف مطالعه تعیین تأثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش-آموزان پسر مدارس دبیرستان شهر شیراز بوده است. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با نمونه 240 نفری و گروه مداخله و کنترل انجام شد. محتوای آموزشی طی دو جلسه ارائه گردید و از روشهای بحث گروهی و پرسش و پاسخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر جمعآوری شد و توسط نرمافزار SPSS19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: تمام عاملهای کفایت اجتماعی شامل مهارت رفتاری (09/31±35/189)، آمایه انگیزش و انتظارات (94/8±06/33)، مهارت شناختی (83/3±65/15) و مهارت هیجانی (78/3±58/16) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معناداری پیداکرده بودند (001/0 >p). نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تأثیر فیلم آموزشی خوشبینی بر عاملهای کفایت اجتماعی بودند با توجه به مشکلاتی زیادی که دانشآموزان در این سن با آن مواجه هستند، آموزش خوشبینی از طریق عاملهای کفایت اجتماعی بر جنبههای مختلف زندگی آنها میتواند مؤثر باشد و روابط بین فردی و اجتماعی آنها را تقویت کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کفایت اجتماعی، نوجوان، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The Effect of Optimism Training Through Educational Movies on the Students’ Social Competence
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Optimism is defined as the tendency to choose the most hopeful view and an emotional and cognitive preparation regarding the superiority of good things over bad ones in life. Social competence is one of the main constructs of mental health and is defined as an individual’s ability to act adaptively relative to one’s age and cognitive ability. Development of social competence has been considered as one of the best predictors of behavior, academic achievement, and social, emotional, and behavioral problems both in present and future. The present study aimed to determine the effect of optimism training via educational movies on the students’ social competence. Methods: This quasi-experimental study aimed to determine the effectiveness of optimism educational movie on the social competence of male high-school students in Shiraz. In this study, 240 samples were divided into an intervention and a control group. The educational content was presented through group discussion and question and answer in two sessions. The data were collected using Flener’s social competence questionnaire and were analyzed by the SPSS19 statistical software. Results: There was a significant increase in all social competence factors, including behavioral skills (189.35±31.09), motivation and expectations (33.06±8.94), cognitive skills (15.65±3.83), and emotional skills (16.58±3.78), in the intervention group compared to the control group after the training (p< 0.001). Conclusion: The results showed the effectiveness of optimism educational movie on social competence factors. Considering the high-school students’ problems, optimism training via social competence factors can affect different aspects of their lives and strengthen their interpersonal and social relationships.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
social competence, adolescents, students
نویسندگان مقاله
علیرضا جعفری باغخیراتی | alireza jafari baghkheirati
لیلا قهرمانی | leila ghahramani
health education department, school of health, shiraz university of medical sciences,shiraz
شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقائ سلامت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
ساره کشاورزی | sareh keshavarzi
department of epidemiology, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz
شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده بهداشت، گروه اپیدمیولوژی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
محمدحسین کاوه | mohammad hossein kaveh
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-147-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات