این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر وضعیت خوددرمانی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خوددرمانی اقدام به درمان بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه علائم و بیماریهاست و رفتاری است که طی آن شخص سعی میکند بدون کمک و نظر افراد حرفهای بیماری خود را برطرف نماید. در این میان توجه به جمعیت دانشآموزان دبیرستان به دلیل واقعشدن در دوران حساس زندگی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در خوددرمانی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان منوجان در استان کرمان بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی شاهددار تصادفی بر روی 250 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان منوجان در سال 1390 بود. از طریق نمونهگیری دومرحلهای، دانشآموزان به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند (هر گروه 125 نفر). روش گردآوری دادهها، پرسشنامه تنظیمشده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و چکلیست عملکرد دانشآموزان در خصوص مصرف خودسرانه داروها بود. قبل و پس از انجام مداخله آموزشی، پرسشنامه برای هر دو گروه تکمیل شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کای-اسکوئر، تی مستقل و زوجی و با استفاده از نرمافزار SPSS18 استفاده شد. یافتهها: میانگین و انحرافمعیار سن گروه آزمون و شاهد به ترتیب 6/1± 96/16 و 2/1± 93/15 بود. در سازههای آگاهی و منافع درکشده در دو گروه مورد و شاهد قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنادار دیده نشد ولی در سازههای حساسیت، شدت و موانع درکشده قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری بهدستآمد. عملکرد دانشآموزان نیز در زمینه خوددرمانی کاهش پیداکرده بود. نتیجهگیری: با افزایش آگاهی، حساسیت، شدت و منافع درکشده و کاهش موانع درکشده دانشآموزان جهت مصرف خودسرانه داروها، عملکرد در زمینه خوددرمانی کمتر شده است؛ که تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در دانشآموزان در زمینه مصرف خودسرانه دارو نشان میدهند. پیشنهاد میشود بیشتر بر اهمیت لزوم آموزش و ارتقای سطح دانش در زمینه مصرف داروها تأکید شود. در ضمن زمینههای فرهنگی، خانوادگی و عوامل مؤثر بر تغییر نگرش و آگاهی بررسیشوند تا درنهایت به عملکرد صحیح دستیافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی اعتقاد بهداشتی، آموزش، خوددرمانی، دانشآموزان متوسطه
عنوان انگلیسی
The Effect of Health Belief Model- Based Training (HBM) on Self- Medication among the Male High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Self-medication is a kind of treating without enough knowledge about the symptoms, diseases and the related reactions or behaviors, which individuals try to solve their problem without the aid of physicians. Due to their presence in the critical period such as adolescence, students are of utmost importance. The aim of this study was to determine the effect of education based on Health Belief Model (HBM) on self-medication among high school students of Manoujan County in Kerman Province. Methods: This RCT study conducted in 2010 250 individuals (boys from high school of Manujan) participated and samples were divided into two groups, case and control. Sampling was conducted randomly in 4 schools and in each school 2 classes were chosen. Children of any two classes was aggregated and randomly divided into cases and controls. The method of data collecting was an organized questionnaire based on the Health Belief Model (HBM), sensitivity, intensity, perceived benefits/gains and obstacles, guidance and a checklist of students’ performance toward the self-medications. The questionnaire and checklist were completed for both groups prior to doing the learning intervention, and after 2 months of learning intervention in both groups. In order to analyze the data chi-square test, t-test and paired t-test were used by SPSS18 software. Results: The mean ages of case and control group were 16.96 and 15.93, respectively. Mean score of knowledge and all of the other parts had a significant difference. Before intervention, the level of perceived sensitivity, obstacles and performance in the field of self was less than its average and the level of knowledge, intensity and perceived gains in the field of using medicines forwardly was more than its average but after the learning intervention, there was a significant difference between these two groups in all mentioned variables and the performance of students in self-medication had decreased. Conclusion: With the increase in knowledge, the sensitivity, intensity and perceived score, and the perceived obstacles of students toward using medicine decreased. This shows the effect and performance of Health Belief Model (HBM) among students in relation to self-medication. Therefore, it is recommended to emphasize more on the importance of educating and promoting the knowledge level in relation to self-medication. To finally achieve the optimal performance, we also need to study the cultural, family backgrounds and effective factors on attitude and knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احسان موحد | ehsan movahed
مرکز بهداشت منوجان، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت (Jiroft university of medical sciences)
داوود شجاعی زاده | davood shojaei zadeh
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مرادعلی زارعی پور | morad ali zarei pour
مرادعلی زارعی پور | morad ali zarei pour
زهره عارفی | zohre arefi
فرامرز شا احمدی | faramarz sha ahmadi
محبوبه عامری | mahboobe ameri
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-136-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات