این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۴

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر شناخت و نگرش افراد مبتلا به پرفشاری خون در خصوص رفتارهای پیشگیرانه : مطالعه کارآزمایی بالینی قبل و بعد
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: بیماری پرفشاری خون یک بیماری شایع و بدون علامت است که در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان خواهدبود، اما در صورت عدم کنترل و درمان منجر به عوارض کشنده ای مانند سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب می شود.هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت بر دانش و نگرش افراد مبتلا به فشار خون در مورد نحوه مراقبت از خود بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که به صورت قبل و بعد انجام شد.جمعیت مورد مطالعه بیماران مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به مرکز درمانی میلاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند.حجم نمونه 60 نفر و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به منظور مقایسه دانش و نگرش بیماران قبل و پس از مداخله آموزشی از آزمون آماری تی زوج استفاده شد. نتایج: میانگین نمره دانش بیماران قبل از مداخله آموزشی 8/18SD=)6/67 بود که پس از مداخله آموزشی به (4/5SD=)0/92 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p). همچنین میانگین نمره نگرش بیماران قبل از مداخله آموزشی 4/15SD=)3/55 بود که پس از مداخله آموزشی به (6/8SD=)8/87 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p)(جدول 2). نتیجه گیری: نتایج بیانگر تأثیر مثبت مداخله آموزشی بر افزایش دانش و بهبود نگرش بیماران در مورد بیماری فشار خون است و ضروری است که در برنامه درمان این بیماران مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرفشاری ‌خون، مداخله آموزشی، دانش، نگرش.

عنوان انگلیسی The effects of health education program on knowledge and attitudes of people suffering from hypertention
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: There are substantial evidences that unhealthy behaviors regarding hypertension disease could result in consequences of the disease and increased mortality rate. This study aimed to assess the efficacy of health education program to improve knowledge and attitudes of patients regarding due self cares. Material and method: This is a before and after interventional trial that was undertaken among hypertension patients who referred to health centers in south Tehran, Iran. Totally, 60 eligible patients were randomly selected for them a designed educational program was accomplished. Then knowledge, attitudes of participants regarding hypertension was assessed before and after intervention through a self administered questionnaire. Results: The results of this study showed mean scores of knowledge and attitudes were significantly improved after intervention (67.6±18.8 vs 92.0 ± 5.4 for knowledge and 55.3 ± 15.4 vs 87.8 ± 8.6 for attitude) (all P value< 0.0001). Conclusion: The findings of this study suggest that the designed educational program is an effective intervention and could play an important role in improving knowledge and attitudes of hypertension disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید جلیلیان | nahid jalilian


صدیقه السادات طوافیان | sedigheh sadat tavafian


تیمور آقا ملایی | teamur aghamolaei


سمیرا محمدی | samira ahmadi



نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-137-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات