این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش از طریق همسانان بر ارتقای رفتار های ایمن کارگران کارگاه نوسازی سازه ها و دستگاه های شرکت پالایش نفت بندرعباس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از راهکارهای پیشگیری و کنترل حوادث شغلی آموزش افراد و آگاه نمودن آنها از مخاطرات و چگونگی انجام کار به شکل ایمن است.این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ایمنی از طریق همسانان بر رفتارهای ایمن کارگران کارگاه نوسازی سازه ها و دستگاه های شرکت پالایش نفت بندر عباس انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه ی مداخله ای، 36 نفر از کارگران کارگاه نوسازی سازه ها و دستگاه های شرکت پالایش نفت بندرعباس به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، سنجش آگاهی، نگرش و چک لیست مشاهده رفتار بود.پرسشنامه ها در سه مرحله قبل، دو و سه ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. چک لیست مشاهده رفتار نیز در دو مرحله، قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. جهت آنالیز داده ها از آزمون t زوجی، آزمون کرویت ماچلی(Mauchly's test of sphericity) و تعدیل بونفرونی استفاده شد.برای آنالیز داده ها از نسخه 19 نرم افزار آماریSPSS استفاده شد. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی قبل از مداخله (8/6=SD) 5/33، دو ماه بعد از مداخله (3/7=SD) 9/36 و سه ماه بعد از مداخله (2/7=SD) 3/37) بود. افزایش معنی داری در میانگین نمرات آگاهی دو ماه بعد از مداخله (001/0>P) و سه ماه بعد از مداخله (001/0>P) در مقایسه با قبل از مداخله مشاهده شد. میانگین نمرات نگرش قبل از مداخله (6/15=SD) 6/151، دو ماه بعد از مداخله (5/13=SD) 5/153 و سه ماه بعد از مداخله (67/12=SD) 5/158 بود.افزایش معنی داری در میانگین نمرات نگرش سه ماه بعد از مداخله ی (01/0>P) در مقایسه با قبل از مداخله ی آموزشی مشاهده شد.میانگین نمرات رفتار قبل از مداخله (7/2=SD) 83/6 و سه ماه بعد از مداخله (7/1=SD) (27/8) بود. افزایش معنی داری در میانگین نمرات رفتار کارگران سه ماه بعد از مداخله (001/0>P) در مقایسه با قبل از مداخله ی آموزشی مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان می دهد که مداخله آموزشی از طریق همسانان، بر افزایش رفتار های ایمن کارگران موثر بوده است. با توجه به ویژگی های این شیوه ی آموزشی، استفاده از همسانان در برنامه های آموزشی مسائل مربوط به ایمنی در محیط های کاری به عنوان یکی از راه کارهای ارتقاء رفتارهای ایمن پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Peer Education on safety Behaviors among Workers of renovation of structures and machines shop in Bandar Abbas Oil Refinery Company.
چکیده انگلیسی مقاله Background: An approach to control and prevent the occupational accidents is to make the workers aware of safe work practices and occupational hazards. This study aims to investigate the impact of peer education on safe behaviors among workers of renovation of structures and machines shop in Bandar Abbas Oil Refinery Company. Methods: In this interventional study, all 36 workers of Renovation of structures and machines shop of Bandar Abbas Oil Refinery Company were enrolled. Data were collected using demographic, knowledge, attitude, and behavior questionnaires. Questionnaires were completed at three stages including before the intervention and two and three months after the intervention. Behavior check lists were also completed before and three months after the educational intervention. Data were analyzed by paired t-test and repeated measures test using SPSS19 software. Results: The mean of knowledge scores before the intervention, two, and three months after the intervention were 33/5±6/83, 36/93±7/35, and 37/35±7/22 respectively. Significant increases in knowledge scores, two and three months after the intervention was observed (P< 0/001). The mean of attitude scores before the intervention, two and three months after the intervention were 151/63±15/6, 153/5±13/58, and158/52±12/67, respectively. A significant increase was observed in attitude mean score three month after the intervention (P< 0/01). A significant increase was observed in the mean of behavior scores three months after the educational intervention (6/83±2/75 vs. 8/27±1/74 P< 0/001). Conclusion: The results of this study indicate that educational interventions using peers has been effective in promoting the workers safe practices. Therefore, peer education is recommended as an approach for promotion of safe work practices in the workplaces.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه رحمانی | sedigheh aghamolaei
fax 3338584-0761
فاکس 3338584-0761

تیمور آقاملایی | teamur rahmani
fax 0281672567
0281672567

مهدی زارع | mahdi zare
fax 3338584-0761
فاکس 3338584-0761

امین قنبرنژاد | amin ghanbarnejad
fax 3338584-0761
فاکس 3338584-0761


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-138-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات