این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
کاربرد نظریه رفتار برنامهریزیشده برای پیشبینی رفتارهای ایمن رانندگی در رانندگان کامیون
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تصادفات جادهای یکی از علل مهم مرگومیر و ناتوانی جسمی در جهان است. هدف این مطالعه پیشبینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامهریزیشده در رانندگان کامیون پایانه بار شهر بندرعباس بود. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 240 نفر از رانندگان کامیون مراجعهکننده به پایانه بار بندرعباس در بهار سال 92 به روش نمونهگیری آسان انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای با ویژگیهای جمعیتشناختی و سازههای نظریه رفتار برنامهریزیشده و پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر بود. بهمنظور پیشبینی رفتارهای ایمن رانندگی در چارچوب نظریه رفتار برنامهریزیشده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: میانگین سن رانندگان مورد بررسی 38/3 سال با انحرافمعیار 9/8بود. رانندگان بهطور میانگین 13/8 سال سابقه رانندگی با کامیون داشتند. تجزیهوتحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که نگرش و کنترل رفتاری درکشده، پیشبینیکننده قصد انجام رفتارهای ایمن رانندگی میباشند (R2=./21 F=21 ,p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Utilizing the theory of planned behavior to Prediction the safety driving behaviors in truck drivers in Bandar Abbas 1392
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Road accident is one of the main leading causes of mortality and disability in the world. The purpose of this study was to predict the driving behaviors of truck drivers based on the theory of planned behavior (TPB) in Bandar Abbas. Methods: This cross-sectional study was conducted on 240 truck drivers in Bandar Abbas terminal in June 2013. The data were collected by a questionnaire including demographic characteristics and a questionnaire based on the TPB constructs. Multiple regression and correlation analyses were used to predict safety driving behaviors base on theory of planning behavior Results: The mean age of drivers was 38.3 (SD=9.8) years and the mean experience of driving was 13.8 (SD=9). Multiple regression analyses revealed that attitude and perceived behavioral control could predict the intention for safe driving behavior (R2=0.21, F=14, p< 0/001). Drivers who had more positive attitude and more perceive behavior control were more likely to have intention toward driving safety. Furthermore, behavioral intention and perceive behavioral control predicted safety driving behaviors (R2=0. 14, F=27, p< 0.001). The drivers who had more intention and more perceived behavioral control were more likely to drive safety. Conclusion: Based on the results, the attitude and perceived behavioral control predicted the safety behavior therefor it is suggested to design programs for improving attitude and perceived behavioral control of truck drivers
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود آشوغ | masoud ashoogh
تیمور آقاملایی | teymur aghamolaei
department of public health, school of health, hums, bandar abbas
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
امین قنبرنژاد | amin ghanbarnejad
عبدالحمید تاجور | abdolhamid tajvar
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-73-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات