این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۱-۵۶

عنوان فارسی فقر آهن در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهر گرگان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: فقر آهن یکی از عمده ترین علل کم خونی،بخصوص در دختران است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی برآگاهی، نگرش و رفتار دانش آموزان دختر راهنمایی شهر گرگان در مورد کم خونی فقرآهن انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که برروی 400 دانش آموز دختر مدارس راهنمایی دخترانه شهر گرگان که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 51 سوال بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود. قبل از مداخله آموزشی پیش آزمون انجام شد، سپس یک برنامه آموزشی در زمینه کم خونی فقر آهن به اجرا درآمد و شش هفته بعد همان پرسشنامه مجددا به شرکت کنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تست و کای اسکوئر در سطح معنی داری 05 / 0تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها: میانگین آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشت اما بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی داری پیدا کرد. در ابعاد الگوی اعتقاد بهداشتی حساسیت درک شده، شدت درک شده و راهنماها برای عمل بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود داشت ولی در بعد منافع و موانع درک شده این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در زمینه فقر آهن بود.لذا پیشنهاد می شود برنامه آموزشی بر اساس این الگو برای دانش آموزان دختر در ابعاد وسیع تری به اجرا در آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی اعتقاد بهداشتی، کم خونی فقر آهن، آموزش بهداشت

عنوان انگلیسی Effect of nutritional education based on HBM model on anemia in Golestan girl guidance school students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Iron deficiency is one of the most important cause of anemia, the aim of this study was designed to investigate the effect of health education based on HBM model on knowledge, attitude and practice of Gorgan guidance school students about anemia. Methods: A quasi experimental study was performed on 400 students of grade three in guidance school of Gorgan which were selected via cluster and simple random sampling method. Subjects divided into intervention and control groups. Data collection was performed by a questionnaire include 51 questions based on health belief model in prevention of anemia. Analysis was performed by SPSS software and T test and chi- square tests. A p-value less than 0.05 were considered as significant. Results: The difference between knowledge and attitude and practice about anemia before intervention was not statistically significant but after intervention knowledge, attitude and practice of intervention group and control group was significantly deferent. (P < 0.05). The findings show that the mean score of all dimensions (except perceived benefit and barriers) of HBM model in intervention group increase after educational intervention compare by control group. Conclusion: This study finding show that education based on HBM model can affect on students knowledge and attitude toward anemia. Therefore we suggest implementing an educational plan for student in large scale about anemia based on HBM model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Belief Model, Anemia, Health Education

نویسندگان مقاله مرتضی منصوریان | morteza .mansourian
public health department, ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

زینب شفیعیان | zaienab shafieyan
shahid chamran university, ahvaz, iran
دانشگاه شهید چمران اهواز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مصطفی قربانی | mostafa qorbani
public health department, alborz university of medical sciences, karaj, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی البرز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

هادی رحیم زاده برزکی | hadi rahimzadeh bazraki
golestan university of medical sciences
گروه بهداشت محیط و مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی گلستان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

عبدالرحمن چرکزی | abdorrahman charkazi
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

حمید آسایش | hamid asayesh
paramedical school, qom university of medical science, qom, iran
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)

بابک رستگاری مهر | babak rastgari mehr
abadan university of medical sciences, abadan, iran
دانشگاه علوم پزشکی آبادان

عزیز رضاپور | aziz rezapoor
rezapoor_a57 @yahoo.com



نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات