این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۳
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران، سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان در تمام دنیا و مسائل و مشکات ناشی از آن مخصوصا افزایش میزان ابتا به بیماریهای مزمن در این قشر از افراد، گرایش بین المللی برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی آنان ایجاد کرده است. و در این راستا و همسو با دیدگاه های جهانی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از سازه های آموزشی الگوی پرسید در ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان انجام گرفته است. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 54 نفر از سالمندان تحت پوشش فرهنگسرای سالمندان تهران در سال 1388 شرکت داشتند. سالمندان به روش نمونه گیری مستمر، در دو گروه آزمون و کنترل انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطاعات پرسشنامه محقق ساخته و طراحی شده بر اساس سازه های الگوی آموزشی پرسید و برای سنجش کیفیت زندگی، از پرسشنامه استاندارد شده کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. مداخله آموزشی بر اساس چهار جلسه آموزشی مبتنی بر الگو به سالمندان ویک جلسه آموزشی برای کارکنان در خصوص شیوه های زندگی سالم بود. کیفیت زندگی سالمندان قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت. یافته ها: بین میانگین نمره کل کیفیت زندگی سالمندان گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل، قبل و بعد از مداخله آموزشی اختاف معنی همچنین بعضی از اجزاء آموزشی مدل پرسید .)p< داری دیده شد) 0,05 شامل عوامل مستعد کننده )نگرش(، عوامل قادر کننده، و عوامل رفتاری و بررسی تاثیر سازه .)p< برکیفیت زندگی تاثیر معنی داری داشتند ) 0,05 مستعد کننده )آگاهی( و عوامل تقویت کننده بر کیفیت زندگی نتیجه .)p> آماری معنی داری نشان نداد) 0,05 نتیجه گیری: به نظر می رسد که می توان با مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید کیفیت زندگی سالمندان را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سالمند، الگوی پرسید و کیفیت زندگی
عنوان انگلیسی
The Effect of an Educational Intervention Based on the PRECEDE Model on Quality of Life Improvement in the Elderly Afiliated With Tehran Culture House for the Aged- 2009
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The population of the aged [people] is increasing in all parts of the world even in developing countries. The increase of the number of the aged has created an international trend to increase the quality of life for them. The purpose of performing this project is to study the impact of educational interference based on PRECEDE model in promoting the quality of l ife for t he aged. Methods: This semi-empirical research was performed on 54 aged people who were under the coverage of Tehran Cultural House for the Aged in 2009. The aged people were put in two groups of test and control by using the method of continuous sampling. For educational sampling, the designed questionnaire based on PRECEDE model under the name of PRECEDE model and based on the components of PRECEDE theory were used. In order to assess the quality of life, the questionnaire of the quality of life standard of the World Health Organization (WHO) was used and the quality of life of the aged people in two groups before and after one month from the educational interference was evaluated. Results: The average total score of the components of PRECEDE model including predisposing factors (awareness and attitude), enabling factor (skills), reinforcing factors (personal satisfaction and encouragement by companions), behavioral factors (healthy behaviors) in the test group changed as compared with the control group w ith a p l ess than 0.05. Consequently, opposite to the group control, the quality of life of the aged people of test group showed a meaningful difference before and after educational interference with a p quality less than 0.05. Conclusion: It seems it will be possible to increase the quality of life of the aged with educational interference through PRECEDE model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Aged people, PRECEDE Model, Quality of life
نویسندگان مقاله
حبیبه متین | habibeh matin
محمد اسحاق افکاری | mohammad eshagh afkari
محمدحسین تقدیسی | mohammad hosein taghdisi
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات