این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی ارزیابی دانش و مهارت دانشجویان رشته های علوم پزشکی در مورد اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی (CPR) در حوادث و بلایا
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف ارزیابی دانش و مهارت پایه دانشجویان چهار رشته از رشته های علوم پزشکی در زمینه اقدامات احیای قلبی ریوی انجام گردید. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، دانش و مهارت 320 نفر از دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی رشته های پزشکی و پرستاری که آموزش های اختصاصی مربوط به CPR را در طول دوران تحصیل خود دریافت می کنند و رشته های مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بهداشت عمومی )غیربالینی( که آموزشهای نسبتا مرتبط را در این زمینه دریافت کرده بودند با استفاده از پرسشنامه خود گزارشی مورد سنجش قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با آزمونهای آماری نظیر Chi2 ، ANOVA آزمون دقیق فیشر و آزمون t مستقل و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. یافته ها: اکثر شرکت کنندگان مونث بودند. میانگین سنی نمونه های پژوهش 9/ 2 ± 5/ 22 سال بود. دانشجویانی که آموزش اختصاصی در زمینه اقدامات اولیه احیاء قلبی ریوی دریافت کرده بودند نسبت به دانشجویان رشته های بهداشتی مرتبط ، دانش بیشتری در زمینه اقدامات CPR داشتند ) 001 / P< 0 ( ولی دانش آنها تا سطح مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. نمره مربوط به مهارت گزارش شده توسط اکثر دانشجویان شرکت کنندگان بالاتر از نمره حاصل از دانش آنها بود . نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که گرچه اغلب دانشجویان رشته های بالینی در مقایسه با دانشجویان غیر بالینی، دانش نسبتاً خوبی در مورد عملیات احیاء قلبی ریوی دارند و لی عموما مهارت خود را بدون تناسب با دانش، بیش برآورد می نمایند. این مسئله همراه با نیاز به بازنگری در دوره های آموزشی مربوطه باید مورد ارزیابی بیشتر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیاء قلبی ریوی( CPR) ، دانش ، مهارت

عنوان انگلیسی Assessment the Medical Sciences Students` Knowledge and Skill About Basic Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) in Accidents and Disasters
چکیده انگلیسی مقاله Background:The study aimed at assessing the knowledge and skill of 4 medial related majors regard to CPR. Methods: Using a the descriptive - analytical design , the knowledge and skill of 320 senior students in medicine and nursing (clinical) disciplines with special education about CPR and health management & public health students (non-clinical) with potential related education about CPR during educational course, were assessed by a self report questionnaire. Collected data were analyzed by Chi 2 or Fisher, Student t and ANOVA tests in SPSS software. Results: Most of participants were female. The mean age of sample was 22.5±2.92. Students which receive special education about CPR, compared to other disciplines that receive only related education about CPR, have more knowledge about it (p< 0.001) but their knowledge has a considerable gap to ideal situation. The score related to reported skills by most of student was higher than their knowledge score. Conclusion: The findings of this study indicate although the most of clinical participants versus non clinicians have relatively good knowledge about CPR but there is an over estimation between knowledge and skills related to CPR among them. This needs to more assess as well as the need to revision in special related education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cardiopulmonary resuscitation (CPR), Knowledge, Skill.

نویسندگان مقاله محسن صفاری | mohsen saffari
m.saffari@bmsu.ac.ir


نجمه الملوک امینی | najmemolouk amini


امیر پاکپورحاجی آقا | amir h pakpour


هرمز سنایی نسب | hormoz sanaeinasab


حجت رشیدی جهان | hojat rahidi jahan



نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات