این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
Journal of Research and Health
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳-۱۰
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش مبتنی بر سبک دلبستگی بر صمیمیت و ناگویی خلقی والدین کودکان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک دلبستگی در افزایش صمیمیت و کاهش ناگویی خلقی والدین کودکان کم توان ذهنی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه والدین دارای کودک معلول ذهنی شهر کرمانشاه بود که از میان آنها نمونهای به حجم30 والد به شیوه تصادفی انتخاب و با روش جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت8 جلسه تحت آموزش سبک دلبستگی قرار گرفتند و بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss18 و روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان صمیمیت گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنا داری (000/0≥p) وجود دارد ولی در ناگویی خلقی(08/0≥p) تفاوت معناداری وجود ندارد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر سبک دلبستگی منجر به افزایش صمیمیت والدین کودکان کم توان ذهنی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Attachment-Based Therapy Training on Intimacy and Alexithymia in Parents of Children with Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Parents of children with Intellectual Disabilities obviously and undeniably experience the same love and joy for their children , but they also have an increased risk of encountering stressors (e.g., high medical costs), anxiety, and depression. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of attachment-based therapy training on increasing intimacy and alexithymia of the parents of Intellectual Disabilities children. The population consisted of all parents of Intellectual Disabilities children in Kermanshah city, Iran, from which a sample with the size of 30 parents was randomly selected. They were then randomly divided into two groups. The experimental group participated in 8 sessions of attachment-based therapy and control group received no intervention. The research design was quasi-experimental. For data analysis, SPSS (version18) was used and the statistical method of co-variance analysis was run. The research findings revealed a significant difference between the experimental group and the control group concerning the degree of intimacy (p≥ 0.000) . However, no significant contrast was found in terms of the Alexithymia. With respect to findings of the current study, it can be concluded that training based upon the attachment style can lead to intimacy increase among Parents of children with Intellectual Disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر قمرانی | Amir Ghamarani
, Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan,Isfahan, Iran.
اصفهان
حامد قاسمی ارگنه | Hamed Ghasemi Arganeh
Department of counseling, Faculty of Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.tel:0939-688-8378 Sahneh, Shahrak Basij Bloc 8 ghateh26. Applied and Scientific Center of Kermanshah’s Bonyadshahid (hamed2186@yahoo.com
صمد عظیمی گروسی | Samad Azimi Garosi
, Department of psychology of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology ,University of Tehran, Tehran, Iran.
محمد قاسمی ارگنه | Mohamad Ghasemi Arganeh
Department of Special Education , , Faculty of Education and Psychology, Teachers University of Allameh Amini, Tabriz, Iran.
نشانی اینترنتی
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-460-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-1151009.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات