این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سازمان های دولتی، جلد ۷، شماره ۱ (پیاپی ۲۵)، صفحات ۱۱-۲۶

عنوان فارسی بدبینی سازمانی و انگیزه خدمت عمومی: تبیین نقش تعدیل‌گر برداشت کارکنان از سیاست سازمان و ابهام هدف سازمانی
چکیده فارسی مقاله مدیریت انگیزه خدمت عمومی در کارکنان سازمان‌های دولتی بزرگ‌ترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزه خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام هدف سازمانی به‌عنوان متغیرهای تعدیل‌گر پرداخته است. در این پژوهش با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری تصادفی ساده،926 نفر از کارکنان سازمان‌های دولتیِ تابع 18 وزارتخانه کشور به‌عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد به‌ کار گرفته شد که روایی و پایایی هریک از متغیرها به تأیید رسیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون مرحله‌ای به‌وسیله نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که بدبینی سازمانی منجر به کاهش انگیزه خدمت عمومی می‌شود و برداشت منفی کارکنان از سیاست سازمان ارتباط بین بدبینی سازمانی و انگیزه خدمت عمومی را در جهت منفی تعدیل می‌کند. به‌علاوه، همراه شدن ابهام هدف سازمانی با برداشت از سیاست سازمانی این ارتباط را شدت می‌دهد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Organizational Cynicism and Public Service: Motivation Explaining the Role of moderating Employees' perceptions of Organizational politics and Organizational Goal Ambiguity
چکیده انگلیسی مقاله Managing the public service motivation of public organizations employees is the biggest challenge facing today's public sector managers because the existentail philosophy of public administration is to serve the citizen in the light of the presence of public servants with a high public service motivation. In this regard, the present study aimed to investigate the effect of organizational cynicism on the public service motivation, explaining the role of the perception of organizational politics and organizational goal ambiguity as moderating variables. In this research, by using a simple random sampling method, 926 employees of public sector under the supervision of 18 ministries of the country were selected as sample. A standard questionnaire was used to collect data. Validity and reliability of each of the variables were confirmed. Data analysis was performed by Spearman correlation test and stepwise regression using SPSS software. The results show that organizational cynicism leads to a reduction in the public service motivation, and the employees' negative perception of the organizational politics moderates the relationship between organizational cynicism and the public service motivation in a negative manner. Additionally, the combination of organizational goal ambiguity with the perception of organizational politics intensifies this relationship.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن دانایی‌فرد |
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

جلیل دلخواه |
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

راضیه قنبری |
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5309_1c0f8805b0d27fbedd7761d5f19c9e92.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1080/article-1080-1154963.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات