این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۸-۴۰
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی برآسیب های ناشی از حوادث کودکان زیر ۵ سال در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان قروه در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آسیب های ناشی از حوادث به عنوان یکی از علل عمده مرگ کودکان زیر 5 سال مطرح می باشد. برای طراحی برنامه های پیشگیری کننده می توان از تئوری های آموزش بهداشت بهره گرفت. این مطالعه برای تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آسیب های ناشی از حوادث در کودکان زیر 5 سال شهرستان قروه در سال 92 اجرا شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت یک کارآزمایی میدانی تصادفی شده بر روی 120 مادر دارای کودک زیر 5 سال تحت پوشش 4 مرکز بهداشتی درمانی انجام شد. این مراکز به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. اثر مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شامل 85 آیتم از سازه های مدل اعتقاد بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ها با استفاده از مصاحبه و توسط پرسشگران آموزش دیده تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داه ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های تی مستقل و زوجی انجام گرفت. یافته ها: در این مطالعه بعد از مداخله بین دو گروه از لحاظ آگاهی، حساسیت، شدت، موانع درک شده و خودکار آمدی اختلاف معنی داری و مثبتی وجود داشت (05/0>P). میانگین اختلافات قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل و همچنین میانگین نمره قبل و بعد از مداخله در تمام موارد معنی دار گزارش شد (05/0>P). بین آسیب دیدگی خفیف کودکان زیر 5 سال در دو گروه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی دار بود (023/0=P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی به عنوان یکی از تئوری های آموزش بهداشت تأثیر مثبت بر ارتقاء دانش ایمنی، تغییر نگرش و بهبود عملکرد مادران در خصوص آسیب های کودکان زیر 5 سال و در نتیجه ارتقاء سلامت و ایمنی کودکان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل اعتقاد بهداشتی، آموزش، حوادث، کودکان زیر پنج سال
عنوان انگلیسی
The effect of educational intervention based on health belief model on the damage caused by accidents among children less than 5 year old of women referred to health centers in Qorveh in 1392
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Damages caused by accidents are accounted as a major cause of death for children under 5 years old. To design preventive programs, health education theories could be employed. This study aimed to determine the effect of educational intervention based on health belief model on the damage caused by accidents in children less than 5 years in 1392 in Qorveh city. Methods: The present randomized field trial study was conducted on 120 mothers with children less than 5 years who were supported by four different health centers. These centers were randomly divided into two groups of intervention and control. The effect of intervention was investigated using a standardized questionnaire including 85 items of health belief model structures. The questionnaires were completed using interviews by trained interviewers. Statistical analysis was done using SPSS 19.0, independent and two-tailed samples t-test. Results: We found that there were positive and significant differences in terms of knowledge, intensity, perceived barriers and self-efficacy between two groups after intervention (P< 0.05). Average differences before and after the intervention and the average scores were significantly different in all cases (P< 0.05). There was a significant difference regarding the mild injuries among children under five years between the two groups after intervention (P=0.023). Conclusion: Our results showed that education on the basis of health belief model, as one of the theories of health education, has positive effects on the promotion of safety knowledge, attitude change and improving the function of mothers over damaged children lower than 5 years and consequently the promotion of health and safety among children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سهیلا میمنت آبادی | soheila meimanat abadi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فضل الله غفرانی پور | fazlullah ghofranipour
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فایق یوسفی | faegh yousefi
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
فرهاد مرادپور | farhad moradpour
kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-80&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات