این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۵

عنوان فارسی مقایسه عملکرد شناختی کودکان مبتلا به بتاتالاسمی ماژور با همتایان سالم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تالاسمی ماژور بیماری ژنتیکی مزمنی است که با علایم و نشانه های یک آنمی مزمن و شدید مشخص می گردد. کودکان بتا تالاسمی ماژور عوامل خطرساز متعددی برای مشکلات شناختی دارند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد شناختی کودکان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور و همتایان سالم بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 91، با روش نمونه گیری در دسترس در شهرهای زاهدان و شیراز انجام شد. پس از همتاسازی کودکان از نظر سن، جنس، و شهر 40 کودک بتا تالاسمی ماژور و 40 کودک همتای سالم در محدوده سنی12-6 ساله، با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلرWISC-R در زمینه درک و فهم کلامی، سازماندهی ادراکی و رهایی از حواس پرتی، ارزیابی و سپس داده ها با استفاده از نرم افزار spss 18 با روش های توصیفی و آزمون t مستقل با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها: کودکان بتا تالاسمی ماژور در مقایسه با همتایان سالم در حیطه های درک و فهم کلامی (p=0.001) و رهایی از حواسپرتی(p=0.001) به طور معنی داری ضعیف تر از همتایان سالم خود عمل کرده، اما در حیطه سازماندهی ادراکی تفاوتی (p=0.29) بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: کودکان بتاتالاسمی ماژور لزوماً با افت شناختی مواجه نمی شوند و تنها اندکی از همتایان سالم خود پایین تر هستند و نیازمند توجه بیشتری در زمینه آموزش، برای ارتقای کیفیت شناخت هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing Cognitive Function in β-thalassemia major Children and Healthy Counterparts
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: β-Thalassemia major is a chronic genetic disease which is determined with symptoms and signs of a chronic severe anemia. Children with β-Thalassemia major have several risk factors for cognitive problems. The purpose of this study was to compare the cognitive function in β-thalassemia major children and healthy counterparts. Methods: This cross-sectional study was conducted in 1391, using convenient sampling method in Zahedan and Shiraz cities. After matching children in terms of age, gender and city of residence, 40 children with β-thalassemia major and 40 matched healthy 6-12 year old children were compared using the independent t-test and Wechsler Intelligence Scale for Children Revision (WISC-R) in terms of verbal understanding, organizing perceptual and freedom from distraction. Data were expressed in descriptive ways and independent t-test was used to analyze data using spss 18 software. Results: Children with β-Thalassemia major gained low scores in the areas of verbal understanding (P=0.01) and freedom from distraction (P=0.01) significantly in comparison to healthy counterparts, but no significant difference was observed in the area of organizing perceptual index (P=0.29) not difference between the two groups. Conclusion: Children with β-Thalassemia major do not necessarily face cognitive decline and are slightly lower than their healthy counterparts and require more attention in the field of education, to improve the quality of their knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه همایونی میمندی | samaneh homayouni meyamndi
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

نورمحمد بخشانی | noormohammad bakhshani
عضو مرکز تحقیقات سلامت کودکان و نوجوانان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات