این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۴۹-۴۲
عنوان فارسی
میزان رضایت شغلی بهورزان استان گلستان بر مبنای مدل هرزبرگ در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رضایت شغلی باعث افزایش بهره وری و تعهد فرد نسبت به سازمان، تضمین سلامت فیزیکی و ذهنی فرد، رضایت از زندگی و تسریع در آموزش مهارت های جدید شغلی می گردد. عدم رضایت شغلی موجب کم کاری، غیبت، استعفاء، بازنشستگی زودرس و ناراحتی های جسمی و روحی می گردد. هدف از انجام این مطالعه تعیین وضعیت رضایت شغلی بهورزان استان گلستان بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 1275 بهورز شاغل در خانه های بهداشت استان گلستان در سال 1391 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری داده ها پرسشنامه رضایت شغلی Herzberg بود. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 05/0و آزمون های آماری ANOVA و t-Test آنالیز شد. یافته ها: رضایت شغلی کلی در سطح نسبتاً ناراضی قرار گرفت. میزان رضایت شغلی در حیطه های عوامل نگهدارنده و حمایتی کارکنان و توجه به توان بالقوه و تجربه افراد در اعطای مسئولیت در سطح ناراضی، در حیطه های ارتباطات سازمانی، پیشرفت شغلی، حقوق و مزایا، چالشی بودن شغل و مدیریت، در سطح نسبتاً ناراضی و در حیطه مقبولیت اجتماعی در سطح نسبتاً راضی بود. رضایت شغلی با سابقه کاری (049/0=P) و شهرستان محل خدمت (001/0=P) از نظر آماری ارتباط معنی داری داشت. نتیجه گیری: با توجه به وضعیت نامناسب رضایت شغلی، باید مداخلات مؤثری جهت بهبود ارتباطات سازمانی، پیشرفت شغلی، حقوق و مزایا، مقبولیت اجتماعی، عوامل نگهدارنده و حمایتی کارکنان، مدیریت، چالشی بودن شغل، توجه به توان و تجربه در اعطای مسئولیت صورت پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت شغلی، بهورز، خانه بهداشت، استان گلستان، مدل هرزبرگ
عنوان انگلیسی
Job satisfaction of health workers in Golestan Province based on Herzberg s model in the year 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Job satisfaction Increases individual efficiency and commitment to the organization, ensuring the physical and mental health, life satisfaction and accelerate the learning of new skills on the job. The aim of this study was to determine the status of health professionals› satisfaction in the Golestan province. Method: In this cross- sectional study, 1,275 health workers of Health centers in the Golestan province in the year 1391 were participated using the census method. Data was collected using Herzberg job satisfaction questionnaire. The data were analyzed using SPSS software, ANOVA and t-Test at the significant level of 0.05. Results: Job satisfaction in terms of staff maintenance and support and given the potential and experience of individuals in granting liability were at dissatisfied level, In terms of corporate communications, career development, salary and benefits, challenges and job management, at relatively dissatisfied and from the aspect of social acceptance level was at relatively satisfied. Job satisfaction was significantly associated with work experience (P=0.049), ethnicity (P=0.009) and city of service location (P=0.001). Conclusion: Due to poor job satisfaction levels, effective actions should be taken to improve organizational communication, career development, salary and benefits, social acceptance, staff maintenance and support, management, Job challenges, and granting responsibilities based on the ability and experience of the individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا حیدری | alireza heydari
health management and social development research center, golestan university of medical sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
محمدجواد کبیر | mohammad javad kabir
health management and social development research center, golestan university of medical sciences
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
اشرفی بابازاده گشتی | ashrafi babazadeh gashti
department of health, golestan university of medical sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
ناهید جعفری | nahid jafari
health management and social development research center, golestan university of medical sciences
پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
منصوره لطفی | mansoureh lotfi
communications management unit and the application of research results, department of research and technology, tehran university of medical sciences
واحد مدیریت ارتباطات و کاربرد نتایج پژوهش، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد آریایی | mohammad aryaei
department of research and technology, golestan university of medical sciences
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
محمدرضا هنرور | mohammad reza honarvar
health management and social development research center, golestan university of medical sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
محمدعلی پورعباسی | mohammad ali pourabasi
department of health, golestan university of medical sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
مریم ایری | maryam iri
health management and social development research center, golestan university of medical sciences
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات