این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۵

عنوان فارسی تبیین تجربیات بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اخلاق پزشکی در اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان بالینی علاوه بر یادگیری مهارت عملکردی مناسب، باید با چگونگی تصمیم گیری بالینی، قضاوت بالینی، استدلال اخلاقی و ارتباط مؤثر با بیمار آشنا شوند و برنامه های آموزشی، فرصت اندکی برای یادگیری این مهارت ها ایجاد کرده است. رعایت اخلاق حرفه ای گام مهمی در جهت افزایش رضایت بیماران از خدمات ارائه شده است. دانشجویان بالینی نیز باید از همان ابتدا با اخلاق پزشکی و اصول آن آشنا شوند و در ارتباط با بیماران آن را مورد توجه قرار دهند، بخصوص در مورد بیمارانی که بیهوش در اتاق عمل هستند. لذا این مطالعه با هدف تبیین اخلاق پزشکی در اتاق عمل و بررسی تجربیات بالینی دانشجویان هوشبری انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی، 50 دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف و حداکثر تنوع، مورد مطالعه قرار گرفتند. معیار ورود دانشجویان، داشتن حداقل یک ترم سابقه کار بالینی در اتاق عمل و تمایل به مشارکت در تحقیق بود. روش گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار بود. تجزیه و تحلیل داده ها مطابق رویکرد تحلیل محتوای مرسوم صورت گرفت. تحلیل داده ها، طی فرآیند منظم و سه مرحله ای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد.یافته ها: مضامین استخراج شده از این مطالعه برای تبیین اخلاق پزشکی در اتاق عمل شامل امانت داری، داشتن نگاه پاک، رازداری، حفظ حریم خصوصی بیمار و حفظ پوشش بیمار بود. مضمون اصلی برگرفته شده از مطالعه این بود که: بیمار امانتی نزد ما است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد دانشجویان هوشبری، بیمار را چون عضوی از خانواده خود در نظر می گیرند و سعی دارند از این امانت (بیمار) که در شرایط حساسی نیز به سر می برد، به نحو احسن مراقبت نمایند. با اجرای برنامه های آموزشی و آشنا کردن دانشجویان با چگونگی تصمیم گیری بالینی، قضاوت بالینی، استدلال اخلاقی و ارتباط مؤثر با بیمار، می توان به رشد اخلاق حرفه ای و رعایت حقوق و رضایت مندی مددجویان کمک کرد. کادر درمانی نیزبا رعایت حفظ حریم شخصی و رازداری و حفظ پوشش بیماران می توانند انتظارات آن ها را به نحو احترام آمیزی پاسخ گویند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق پزشکی، اتاق عمل، بیمار، تجربیات دانشجویان هوشبری

عنوان انگلیسی Clarifying the Clinical Experiences of the Students of Anesthesiology at Golestan University of Medical Sciences Regarding Medical Ethics in the Operating Theater
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectivestheaters and are not in appropriate conditions and need further support. Therefore, this study was conductedwith an objective to explain medical ethics in the operating theater and the clinical experiences of the studentsof anesthesiology.: Clinical students should become familiar with medical ethics and its principles from the beginning, observing it in their relationships with patients, in particular, the patients who are in operatingMethods: University of Medical Sciences were studied using a purposive sampling method. The inclusion criteria ofthe students included passing at least one semester of clinical experience in the opeIn this qualitative study with a phenomenological approach, 50 students of anesthesiology at Golestanrating theater, and havinginclination for participation in the study. The data collection tool was semi-structured interviews. The data wereanalyzed using the conventional content analysis method. The data were analyzed in a regular three-phase prothat is, open coding, axial coding and selective coding.cess,Results: main theme derived from this study was that the patient is in the trust of us.The themes concluded from this study for explaining medical ethics in the operating theater included trustworthiness, having a chaste look, confidentiality, observing the patient’s privacy and their clothing. TheConclusion: The results showed that the students of anesthesiology consider the patient as a member of their own family, and attempt to take care of the patient, who is in sensitive conditions, in the best possible way.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه آل هوز | maliheh alhavaz
دانشگاه علوم پزشکی گلستان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

لیلا جویباری | leila mahasti jouybari
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

نفیسه حکمتی پور | nafiseh hekmati pour
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

اکرم ثناگو | akram sanagu
department of community health, nursing research center, golestan university of medical sciences,
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

لادن فضلی | ladan fazli
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

فوزیه بخشا | fozieh bakhsha
عضو هیأت علمی گروه هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سید یعقوب جعفری | seyyedyaghub jafari



نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات