این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۵
عنوان فارسی
ارتباط هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین – تبادلی در مدیران گروه های آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت مدیران در رهبری به ویژه در مدیران پرستاری، است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفه های هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین تبادلی در مدیران گروه های آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی از نوع مقطعی، 68 مدیر گروه آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از ابزار هوش هیجانی Bar- on و پرسشنامه سبک رهبری چند عاملی باس اخذ شد و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس وآزمونt-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و سبک رهبری، رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارد (360/0= r و 05/0>P). مولفه حل مسئله، خوشبختی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خوشبینی و مسئولیت پذیری با تمام سبک های رهبری رابطه معنی داری داشته است (05/0>P). مولفه کنترل تکانش با هیچ یک از سبک های رهبری رابطه معنی داری نداشته است (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The relationship between emotional intelligence and transformational-transactional leadership style among the heads of nursing education departments in Iranian medical universities, 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objectives: Emotional intelligence contributes to the success in leadership, especially among nursing managers. This study sought to determine the relationship between the components of emotional intelligence and transformational-transactional leadership style among the heads of nursing education departments of Iranian medical universities.Methods: This cross-sectional study used convenience sampling to select the managers of 68 nursing education departments from the country’s universities of medical sciences. Data were collected using the Bar-On Emotional Quotient Inventory and Bass’s Multifactor Leadership Questionnaire. Data analysis was performed with Pearson’s correlation coefficient, analysis of variance, and Student’s test in SPSS version 16.0.Results: There was a direct, positive correlation between emotional intelligence and leadership style (P < 0.05 r = 0.36). The components of problem solving, happiness, independence, self-actualization, emotional self-awareness, interpersonal relationship, optimism, and accountability showed significant correlations with all leadership styles. However, impulse control was not significantly correlation with any of the leadership styles.Conclusion: Considering the significant positive correlation between the components of emotional intelligence and leadership styles, training about emotional intelligence and its components and reinforcing the components of emotional intelligence can be beneficial to presenting leadership styles and thus more successful management.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شایسته صالحی |
زهره قزلسفلی |
اصفهان، ایران
سید علی ناجی | seyed ali
لیلا جویباری |
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات