این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۸۴، صفحات ۴۷-۵۴

عنوان فارسی تأثیر محرک‌های ریتمیک- ملودیک بر -مهارت‌های ظریف انگشتی‌کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک
چکیده فارسی مقاله مقدمه : درمان و توانبخشی ناتوانی های مربوط به مهارت های ظریف انگشتی بیماران مبتلا به فلج مغزی اغلب کاری دشوار و چالش‌برانگیز است. بنابراین بهره گیری از یک روش مداخله‌ای آسان و مؤثر مانند موسیقی درمانی برای تکمیل روند توانبخشی این بیماران بسیار ضروری به نظر می‌رسد. هدف : پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر محرک های ریتمیک- ملودیک بر مهارت های ظریف انگشتی کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک انجام شده است. مواد و روش‌ها : 20 کودک (9دختر و 11 پسر) مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک در محدوده سنی 7 - 12 سال در این مطالعه نیمه تجربی شرکت داده شدند. 10 نفر از آنها به طور تصادفی در گروه آزمایش و مابقی در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله موسیقی برای گروه آزمایش انجام گردید. قبل و بعد از مداخله سطح مهارت های ظریف انگشتی هردو گروه با استفاده از آزمون پردوپگ برد ارزیابی گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون یو من ویتنی و رتبه های علامت دار ویلکاکسون تجزیه تحلیل گردیدند. نتایج : نتایج نشان دهنده افزایش معناداری در میانگین امتیازات مهارت‌های ظریف انگشتی گروه آزمایش قبل و بعد از انجام مداخله در مرحله سوم، چهارم و پنجم از تست پردوپگ برد بود ( P< 0/05 )، در حالی که در مرحله اول و دوم این تفاوت معنادار نبود ( P>0/05 ). نتیجه‌گیری : فعالیت‌های موسیقیایی استفاده‌ شده در این مطالعه باعث بهبود مهارت‌های ظریف انگشتی دو طرفه شده، اما روی مهارت‌های انگشتی یک‌طرفه تأثیری نداشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Rhythmic-Melodic Stimulants on Fine Finger Dexterities of Spastic Cerebral Palsied Children
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن زیرکی زنگبار | hassan ziraki zangbar


حسن عشایری | hassan ashayeri


محمد کمالی | mohammad kamali


فرانک علی آبادی | faranak aliabadi



نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات