این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۶-۲۲۴
عنوان فارسی
برآورد یکساله سهم منتسب جمعیتی مهمترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراهها و خیابانهای تهران بزرگ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: خطای انسانی از مهمترین علتهای مرتبط با مرگ و مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی است که سهم کمی آن کمتر مطالعه شده است. هدف این مطالعه محاسبه یکساله سهم منتسب جمعیتی (Population Attributable Fraction) این سببها در تهران بزرگ است. روش کار: در این مطالعه از اطلاعات ثبتشده 124518 نفر در فرم کام 114 مرکز اطلاعات و ارتباطات راهنمایی و رانندگی کشور (فاوا)، در سال 1393 استفاده شده است. برای برآورد اندازهی اثر تخلفات رانندگان دچار سانحه در خیابان و بزرگراه از نسبت بروز خطر تعدیلیافته (Adjusted relative risk) توسط مدل رگرسیون استفاده شد. برآورد سهم منتسب جمعیتی و اندازه اثر بر اساس نسبت بروز خطر (RR) و با استفاده از روش برازی یا فرمول میتینن سهم منتسب جمعیت محاسبه شد. یافتهها: سهم منتسب جمعیتی حرکت با دندهعقب در خیابانها 98/1درصد و عدم رعایت فاصله طولی 93/1درصد بود. این رفتارها به ترتیب 22 و 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش میدهد. در بزرگراهها بیشترین سهم منتسب جمعیتی، به حرکت با دندهعقب 96/1 درصد، تغییر مسیر ناگهانی 90/1 درصد و تجاوز از سرعت مقرر 87/1 درصد مربوط بود. تجاوز از سرعت مقرر 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش میدهد. نتیجهگیری: نظارت بر تخلفات رانندگان و کنترل دقیق آنها در خیابانها میتواند تا 10 درصد از تصادفات جرحی پیشگیری نماید. همچنین در بزرگراهها، بهکارگیری راهکارهایی برای ممانعت از تخلفات رانندگی موردبررسی در این مطالعه، میتوان تا حدود 15 درصد از تصادفات منجر جرح را پیشگیری نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سهم منتسب جمعیتی، سوانح ترافیکی، رانندگی، تهران
عنوان انگلیسی
Estimation of Annual Population Attributable Fraction of the Most Important Human Risk Factors for Road Traffic Injuries (RTIs) on Highways and Streets of the Great Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Human errors are the most important factors for RTIs, which have been addressed in few quantitative studies. The objective of this study was to calculate the annual population attributable fraction (PAF) of the most important human risk factor for RTIs in the streets and highways of the Great Tehran. Methods: In this study, the data of 124518 individuals registered in the COM114 form of the Police Information and Communication Technology (ICT- FAVA) data system of the country were employed in 2014. A regression model was applied to estimate the magnitude of the impact of traffic violations of drivers with RTIs using the adjusted relative risk ratio. To estimate the PAF, the prevalence and effect size were calculated based on the risk ratio (RR) using the baseline method or the Miettinen formula. Results: The PAF of driving in reverse gear and failure to observe safe distance was 1.98% and 1.93%, respectively. Driving in the reverse gear and failure to observe the safe distance increased RTIs by 22% and 23%, respectively. On the highways of the Great Tehran, the largest proportion of PAF was related to driving in reverse gear (1.96%), sudden movement of the car (1.90%), speeding (1.87%). Speeding increased the risk of RTIs by 23%. Conclusion: Monitoring traffic violations can decrease road crashes by 10% in the streets. Moreover, on highways, use of strategies to prevent traffic violations can decrease RTIs by up to 15%.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریوش شیری |
Msc in Epidemiology, Deputy in Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
حمید سوری |
PhD in Health Policy, Health Equity Research center (HERC), Tehran Univrsity of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
علیرضا رزاقی |
Safety Promotion and Injury Prevention Research Center, Shahid-Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات