این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تدوین و طراحی بسته آموزشی- انگیزشی کلر و اثربخشی آن بر میزان انگیزش دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بسیاری از مشکلات تحصیلی دانشجویان از جمله افت تحصیلی، رفتارهای ناسازگارانه از انگیزهی ناکافی آنان نشأت میگیرد. تدریس دروس بر اساس راهبردهای انگیزشی کلر میتواند در رسیدن به این هدف مهم که همانا توانمند شدن دانشجویان بهعنوان پزشکان آینده کشور، موثر باشد که این نیز به نوبهی خود نقش حیاتی در جهت ارتقای سلامت جامعه دارد. این پژوهش با هدف تدوین و طراحی بسته آموزشی- انگیزشی کلر و اثربخشی آن بر میزان انگیزش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. روش: این مطالعه از نوع مداخله آموزشی و نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 96-97 بودند که تعداد 412 نفر از آنها بهعنوان نمونه پژوهش بهصورت طبقهای خوشهای انتخاب شدند. پس از اجرای پرسشنامه انگیزش والرند با افرادی که نمرات کمتر از 112 کسب کرده بودند (117 نفر) تماس گرفته شد که تعداد 104 نفر راغب به ادامهی شرکت در مطالعه بودند که محقق آنها را با استفاده از روش بلوکهای تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم کرد. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد آموزش بر اساس راهبردهای کلر به میزان قابل ملاحظهای در افزایش انگیزه موثر است که این نشان تاثیر مثبت آموزش میباشد. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد به کاربردن راهبردهای انگیزه در بالا بردن انگیزه تاثیرگذار بوده و به یادگیری سودمندتر دانشجویان و سازگاری تحصیلی بهتر آنان منجر میگردد. آموزش و یادگیری از جمله روشهایی هستند که انگیزه را بالا میبرند. ارتقای انگیزهی دانشجو، با آموزش صحیح قابل یادگیری است که منجر به موفقیت در فرایند یاددهی-یادگیری میشود چرا که عملکرد تحصیلی، رفتار و طرز فکرِ افراد زیر نفوذ انگیزش و کیفیت تدریس میباشد که منجر به مشارکت فعال فراگیر در یادگیری و بهبود یادگیری آنان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش، دانشجویان پزشکی، روشهای تدریس
عنوان انگلیسی
Development and design of Keller's educational-motivational package and its effectiveness on student motivation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Many educational problems of students such as academic failure and maladaptive behaviors stem from their inadequate educational motivation. Teaching lessons based on Keller's motivational strategies can be effective in enhancing and motivating students. Promoting students' motivation will empower students as future physicians of the country, which in turn will play a vital role in promoting community health. This study was done to develop and design Keller's educational-motivational package and its effectiveness on the motivation of medical students in the basic sciences of Iran University of Medical Sciences. Methods: This study is an educational and semi-experimental intervention. The statistical population consisted of all undergraduate students studying in the basic sciences of Iran University of Medical Sciences during the academic year of 96-97, which 412 of them were selected as the research sample by hierarchical cluster method. After completing the Valerand Motivation Inventory, people who received scores less than 112 (117 people) were contacted, 104 of whom wished to continue their participation in the study, and the researcher divided them into experimental and control groups. Results: The findings of this study showed that education based on Keller's strategies is significantly effective in increasing motivation, which indicates the positive effect of education. Conclusions: It seems that the use of motivational strategies is effective in raising academic motivation of medical students and it will lead to better student learning and better educational adjustment of them. Training and learning are among the methods that increase motivation. The results showed that promoting student's academic motivation with correct training is Learnable, which, in turn, leads to success in the teaching-learning process. In this way, promotion of motivation and improving the quality of teaching affects students' academic performance, their behavior and attitudes and will contribute to active participation of students in the learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرزاد سراوانی | Shahrzad Saravani
. Department of Educational Psychology. Qom Science and Research Branch. Islamic Azad University. Qom. Iran.
پردیس علوم و تحقیقات قم. دانشگاه آزاد اسلامی. قم. ایران.
شهرزاد سراوانی | Shahrzad Saravani
Department of Educational Psychology. Qom Branch. Islamic Azad University. Qom. Iran.
گروه روانشناسی تربیتی. واحد قم. دانشگاه آزاد اسلامی. قم. ایران.
حسن میرزاحسینی | Hassan Mirzahosseini
Department of Clinical psychology. Qom Branch. Islamic Azad University. Qom. Iran.
گروه روانشناسی بالینی. واحد قم. دانشگاه آزاد اسلامی. قم. ایران.
مجید ضرغام حاجبی | Majid Zargham Hajebi
Department of Educational psychology. Qom Branch. Islamic Azad University. Qom. Iran.
گروه روانشناسی تربیتی. واحد قم. دانشگاه آزاد اسلامی. قم. ایران.
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1854-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات