این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر شبیه‌سازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیه‌سازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر در دانش آموزان می‌باشد. روش‌ها: این پژوهش کاربردی و با روش شبه ‌آزمایشی طرح پیش آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 می‌باشند که 60 نفر از آن‌ها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو و یادگیری مادام‌العمر وتزل و همکاران می‌باشد. یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در متغیر بهزیستی ذهنی با (P< 0.025, F=106.02) و در متغیر یادگیری مادام‌العمر (P< 0.025, F=145.59) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام‌العمر دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در بهزیستی هیجانی با (P< 0.016, F=8.85)، بهزیستی روانشناختی با (P< 0.016, F=86.79) و بهزیستی اجتماعی با (P< 0.016), F=84.16) تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود مؤلفه‌های بهزیستی ذهنی دانش آموزان مؤثر بوده است. بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، در باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش با (P< 0.016, F=76.34)، مهارت جست‌وجو اطلاعات با (P< 0.016, F=36.60)  و توجه به صلاحیت فردی با(P< 0.016, F=52.38). تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت و می توان گفت شبیه‌سازی آموزشی در بهبود مؤلفه‌های یادگیری مادام‌العمر نیز مؤثر بوده است. بحث: نتایج پژوهش نشان داد شبیه سازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش بهزیستی ذهنی و یادگیری مادام العمر در دانش آموزان می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبیه سازی آموزشی، بهزیستی ذهنی، یادگیری مادام العمر، دانش آموزان.

عنوان انگلیسی The effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract   Aims:.The purpose of this study was to investigate the effect of computer-based educational simulation on mental well-being and lifelong learning in students.   Methods: This is an applied research and with quasi-experimental method of pre-test-post-test design with control group. The statistical population of this study are all the students of Second high school in Tehran In the academic year 2016-2017 that 60 of them (30 in the experimental group) and (30 in the control group( were selected as sample by available sampling method. The research tools consisted of Mental Well-Being of Keyes and Magyar-Moe and Life-Long Learning Wetzel and et al of Questionnaire.   Results: The findings of the study showed that after controlling the effects of pre-test, in the mental well-being (P< 0.025, F=106.02), and in the life-long learning (P< 0.025, F=145.59), there was a significant difference between the two experimental and control groups and can be said that educational simulation has been effective in improving mental well-being and lifelong learning of students. After controlling the effects of pre-test, in emotional well-being (P=0.016, F=8.85), psychological well-being (P< 0.016, F=86.79) and social well-being (P< 0.016), F=84.16) and in the beliefs related to learning and motivation (P< 0.016, F=76.34), the information search skill (P< 0.016, F=36.60) and attention to individual competence With (P< 0.016, F=52.38), There was a significant difference between the two experimental and control groups and can be said that educational simulation has also been effective in improving components of mental well-being and lifelong learning of students.   Conclusion: The results of this study showed that computer-based educational simulation has an impact on mental well-being and lifelong learning in students and increases the mental well-being and lifelong learning of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهتری آرانی | Mohammad mehtari arani
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور آران و بیدگل

مریم رجبیان ده زیره | maryan rajabiyan dehzireh
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

ابوالفضل باغبانی | abolfazl baghbani
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

حسین ستوده آرانی | hosien sotudeh arani
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور آران و بیدگل


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1431-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات