این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی برنامه آموزش فلسفه برای والدین و اثربخشی آن با برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خود مهارگری دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی.
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف آموزش فلسفه برای والدین و تعیین اثربخشی آن با برنامۀ آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خودمهارگری دانش ­آموزان دختر پایۀ ششم ابتدایی انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر مدارس دورۀ ششم ابتدایی و مادران آنان در شهر ایلام بود. تعداد 100 نفر از دانش‌آموزان به‌همراه مادران آنان به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. از پرسشنامۀ تحول اخلاقی (لیند، 2004 و 2005) و مقیاس خودمهارگری (2004) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده به‌کمک شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) با نرم­افزار SPSS.22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که گروه به‌طور معناداری روی نمرۀ خودمهارگری (54/0=2 partial ƞ و 0001/0­<­,P 31/36=(90­و­3)­F­) و تحول اخلاقی (45/0=2 partial ƞ و 0001/0­<­,P 25/25= (90­و­3)­F­) تأثیر دارد. میانگین نمرات تحول اخلاقی و خودمهارگری مادران گروه­ آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل در پایان آموزش بیشتر بود (01/0P<). همچنین، میانگین نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایش در تمامی مقیاس­ها بالاتر از دانش‌آموزان گروه کنترل بود (01/0P<). در هیچ یک از مقیاس­ها در مادران و دختران گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، فلسفه، والدین، کودکان، دانش آموزان دختر، ششم ابتدایی.

عنوان انگلیسی Designing a Philosophy Education Program for Parents and its Effectiveness with the Philosophy Education Program for children in Ethical evolution and Self-governing of the sixth grades female elementary school students.
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: The present study was conducted with the aim of teaching philosophy for parents and determining its effectiveness with the philosophy education program for children in the ethical evolution and self-governing of the sixth grades female elementary school students. Methods: The research method is semi-experimental (pre-test, post-test with control group). The statistical society of the study included all the sixth grade female students and their mothers in Ilam city. 100 students and their mothers were selected as a statistical sample. The ethical evolution questionnaire (Linde, 2004 and 2005) and self-governing scale (2004) were used for gathering data. The collected data were analyzed by using statistical descriptive and inferential indicators (multivariate covariance analysis) with SPSS.22 software. Results: The findings revealed that the group significantly affects the self-governing  (F(3,90)=36.31,  p< 0.0001 and partial ƞ 2=0.54)  and ethical evolution scores (F(3,90)=25.25,  p< 0.0001  and partial ƞ 2=0.45) score .  At the end of the study, the mean scores of ethical evolution and self-governing of the mothers in the experimental groups were higher than that of the control group (P< 0.01).  The mean scores of the students in the experimental group were also higher than those in the control group in all scales (P< 0.01). There were no significant differences in any of the scales of the mothers and daughters in the control group (P>0.05). However, in two scales of self-governing and ethical evolution, the scores of the experimental group mothers were significantly higher than the experimental group daughters (P< 0.01). Conclusions: It was concluded that, the philosophy education program affected the ethical evolution and self-governing of the students and their parents. Therefore, this program can be used to improve the ethical evolution and self-governing of the students and their parents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن اسدزاده | Hassan Asadzadeh


فریبرز اصل مرز | Fariborz Aslmarz
Education
آموزش و پرورش

فریبرز درتاج | Fariborz dortaj


سعید بهشتی | Saeed beheshtie



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1852-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات