این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۸-۲۷
عنوان فارسی
تبیین مشکلات روانی مبتنی بر انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مدلهای مناسبی برای شناخت مشکلات روانی هستند که مردم از طریق آن میتوانند با چالشهای متعدد مواجه شوند. هدف از این مطالعه بررسی رابطۀ بین انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود با مشکلات روانی در میان دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی بود. مواد و روشها: روش این پژوهش توصیفی –همبستگی بوده و جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دختر در دانشگاه علامه طباطبائی در تهران که در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند، میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندگانۀ تصادفی یک گروه از 380 دانشجو انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامههای انعطاف پذیری شناختی، تمایزیافتگی خود و چک لیست علایم SCL-90-R بودند. دادهها به وسیلۀ شاخصهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: تجزیه و تحلیل یک همبستگی معنی-دار بین نمرۀ کلی مشکلات روانی با انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود را نشان داد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود میتوانند ابعاد و درجات مختلف مشکلات روانی در دانشجویان را تبیین نمایند. نتیجهگیری: مطالعۀ انعطاف پذیری شناختی و تمایزیافتگی خود روشهای مؤثری در درک عوامل اساسی مرتبط با مشکلات روانی هستند. ارزیابی این عوامل میتواند منجر به یک روش جدید در پیشگیری و درمان مشکلات روانی گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، انعطاف پذیری روانی، شناخت
عنوان انگلیسی
Explanation of Psychological Problems Based on Cognitive Flexibility and Self Differentiation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: cognitive flexibility and self-differentiation are the appropriate models for understanding psychological problems through which people can meet various challenges. The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive flexibility and self-differentiation with psychological problems among female students in Allameh Tabataba’i University. Materials and Methods: The method of this study was descriptive-correlational and statistical population was comprised of all female students at AllamehTabataba’i University in Tehran who have been studying between 2014-2015. Using random multiple cluster sampling method, a group of 380 students were selected. Tools were questionnaires of cognitive flexibility, self-differentiation and symptoms checklist (SCL-90-R). Data were analyzed by descriptive statistical parameters, correlation coefficient, and regression analysis. Results: Analysis revealed a significant correlation between total score of psychological problems with cognitive flexibility and self-differentiation. In addition, the results of multiple regression analysis showed that cognitive flexibility and self-differentiation can explain different kinds and levels of psychological problems in students. Conclusion: study of cognitive flexibility and self-differentiation are efficient methods to understand the underlying factors associated with psychological problems. Evaluation of these factors can lead to a new approach in prevention and treatment of psychological problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental Health, Resilience, Psychological, Cognition
نویسندگان مقاله
حسین اسکندری | hossein eskandari
psychological department, education and psychology faculty, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
شیما پژوهی نیا | shima pajouhinia
psychological department, education and psychology faculty, allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
یلدا ابویسانی | yalda abavisan
counseling department, education and psychology faculty, quchan branch, islamic azad university, quchan, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)
نشانی اینترنتی
http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-48-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات