این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۱-۶۴
عنوان فارسی
مدل علّی برای نشخوار فکری بر اساس متغیرهای روانشناختی مثبت و منفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سالهای اخیر الگوهای تفکر در اختلالات هیجانی و نقش آن در تدوام این اختلالات تا حد زیادی توجه متخصصین و پژوهشگران بالینی را جلب کرده است. هدف از این مطالعه ارائۀ مدل علّی برای نشخوار فکری بر اساس متغیرهای روانشناختی مثبت و منفی بود. مواد و روش ها: جامعۀ آماری در این مطالعه شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار در سال تحصیلی 1394-1393 بود. از این دانشجویان تعداد 300 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ سبک پاسخدهی نشخواری نولن -هوکسما، مقیاس شفقت خود نف، مقیاس توجه آگاهانه به حال MAAS ﺑـﺮاون و رﻳـﺎن و پرسشنامۀ عاطفۀ خودآگاه-2 تانگنی و همکاران بود. اجزاء سازندۀ متغیرها با استفاده از تحلیل عاملی مشخص شدند و مدل مفهومی بر اساس متغیرهای روانشناختی ایجاد شد، سپس مدل فرضی با تحلیل مسیر، آزمایش شد. یافتهها: ذهنآگاهی به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثرات منفی داشت و به واسطۀ در فکر فرو رفتن، نشخوار فکری به طور منفی پیشبینی شده بود، شفقت خود نیز به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثرات منفی داشت و نشخوار فکری را به طور منفی پیشبینی کرده بود. شرم به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر مثبت داشت و به واسطه در فکر فرورفتن، نشخوار فکری به گونه ای مثبت پیشبینی شده بود. گناه به طور مستقیم بر نشخوار فکری اثر مثبت داشت و به واسطۀ تأمل، نشخوار فکری به گونهای مثبت پیشبینی شده بود. نتیجهگیری: از میان متغیرها و زیرعاملهای مختلف، زیرعامل در فکر فرو رفتن به طور مستقیم و شفقت خود به طور غیر مستقیم بالاترین سهم را در پیشبینی نشخوار فکری داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رگرسیون (روانشناسی)، تحلیل، روانشناسی
عنوان انگلیسی
Causal Model for Rumination Based on Negative and Positive Psychological Variables
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent years, the thought patterns in emotional disorders and its role in the continuance of these disorders has greatly drawn attention of the clinical professionals and researchers. The purpose of this study was to offer a causal model for rumination based on positive and negative psychological variables. Materials and Methods: The statistical population in this study included all the students of the Islamic Azad University of Garmsar in the academic year of 2014-2015. Out of these students, 300 persons were selected through an accessible sampling method. The instrument of the research was Response Styles Scale of Nolen-Hoeksema, self-compassion scale of Neff, mindfulness scale (MASS) of Brown & Ryan, and test of Self-Conscious Affect-2 of Tangney and et al. The structural components of the variables were determined using factor analysis and a conceptual model was developed based on psychological variables, then hypothetical model tested by path analysis. Results: Mindfulness had directly negative effects on rumination and due to brooding, rumination was predicted negatively, Self-compassion had also directly negative effects on rumination and rumination was predicted negatively. Shame directly had positive effect on rumination and due to brooding, rumination was predicted positively. Guilt directly had positive effect on rumination and due to reflection, rumination was predicted positively. Conclusion: Among different variables and subfactors, brooding subfactor directly and self-compassion indirectly had the highest share in predicting rumination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Regression (Psychology), analysis, Psychology
نویسندگان مقاله
آرزو شاه حسینی | arezo shahhoseini
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
داود معنوی پور | davood manavipour
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, garmsar branch, islamic azad university, garmsar, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
نشانی اینترنتی
http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-159-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات