این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۶
عنوان فارسی
مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: همدلی و نظریۀ ذهن ظرفیتهایی هستند که برای روابط انسانی ضروری میباشند، تواناییهایی که همبستگی بالایی با هم دارند. مطالعات مختلف نشان دادهاند که زنان در همدلی بهتر از مردان هستند. اگرچه با استفاده از نظریۀ ذهن این نتایج تأیید نشده بود. هدف از مطالعۀ حاضر مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهران بود. مواد و روشها: پژوهش یک مطالعۀ توصیفی –مقایسهای بود. 100 دانشجوی مقطع کارشناسی، 50 مرد و 50 زن (به علت اندازۀ جمعیت با استفاده از فرمول کوکران) از رشتههای مختلف توانبخشی در این مطالعه شرکت کردند. آنها توسط نمونهگیری سهمیهای غیراحتمالی انتخاب شدند. پرسشنامۀ همدلی داویس و آزمون چشمهای بارون کوهن برای این ارزیابی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که با توجه به نمرات آزمون همدلی، زنان به طور قابل توجهی بهتر از مردان بودند. اگرچه تفاوت معنیدار آماری بین مردان و زنان در نمرات آزمون نظریۀ ذهن وجود نداشت. نتیجهگیری: یک دلیل محتمل برای دادههای متفاوت بین دو روش استفاده شده در این مطالعه ممکن است ماهیت خودگزارشی پرسشنامۀ همدلی باشد. انتظار میرفت زنان در جامعه همدلتر باشند و این میتواند پاسخهای آنها را تحت تأثیر قرار دهد. آزمون نظریۀ ذهن بر حالتهای ذهنی پیچیدهتر تأکید دارد و آزمونهای همدلی در یک روش غیرمستقیم میتواند یک آزمون قابل اطمینانتر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همدلی، نظریۀ ذهن، توانبخشی
عنوان انگلیسی
A Comparison of Theory of Mind and Empathy in Male and Female Students at University of Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Empathy and theory of mind, capacities that are essential for human communication, are abilities which highly correlated to each other. Several studies have shown that women outperform men regarding empathy. However, using theory of mind did not confirm these results. The aim of the present study was to compare theory of mind and empathy in male and female students at University of Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran. Materials and Methods: The research was a descriptive-comparative study. One hundred undergraduate students, 50 males and 50 females (due to the population size by using the Cochran formula), from different rehabilitation majors took part in this study. They were selected by non-probability quota sampling. Davis empathy questionnaire and Baron Cohen Eyes Test were used for this evaluation. Results: The findings showed that women outperformed men significantly with regard to empathy test scores. However, there was not a statistically significant difference between men and women in theory of mind test scores. Conclusion: One possible reason for different findings between two methods used in this study may be the self-report nature of sympathy questionnaire. Women are expected to be more empathic in society and this can affect their responses. Theory of mind test emphasizes on more complex mind states and examines empathy in an indirect way could be a more reliable test.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empathy, Theory of Mind, Rehabilitation
نویسندگان مقاله
ابراهیم سلطانی عظمت | ebrahim soltani azemat
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
ابوالفضل محمدیان | abolfazl mohammadian
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مریم کامی | maryam kamie
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مریم جبرییلی | maryam jebreeili
department of psychology, faculty of education and psychology, university of tabriz, tabriz, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
بهروز دولتشاهی | behrooz doolatshahi
department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-125-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات