این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی مقایسۀ طرحواره‌های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بزهکاری یکی از معضلات اجتماعی است که معمولاً در زمان بلوغ بروز می‌کند و باعث مشکلات جدی برای آن‌ها، خانواده‌هایشان و جامعه می‌شود. عوامل متعددی از قبیل طرحواره‌های ناکارآمد اولیه، اضطراب و تنظیم شناختی هیجان وجود دارد که منجر به بزهکاری می‌شود. این مطالعه به‌منظور مقایسۀ طرحواره‌های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار مشهد، ایران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ علّی -مقایسه‌ای، دو گروه شامل 60 دانش‌آموز پسر (سن 12 تا 17 سال) وجود داشت، که در گروه‌های بهنجار و بزهکار تقسیم بندی شدند. گروه نوجوانان بهنجار (از دبیرستان) توسط نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و گروه نوجوانان بزهکار (از گروه مجرمان در موسسۀ نوجوانان) توسط نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه‌ها شامل پرسشنامۀ طرحواره‌های ناکارآمد اولیۀ یانگ، پرسشنامۀ اضطراب ویژگی -حالت اسپیلبرگر و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان توسط گارنفسکی و کرایج بودند. یافته‌ها: داده‌ها نشان داد که میانگین نمرات طرحواره‌های ناکارآمد اولیه در نوجوانان بزهکار بالاتر از نوجوانان بهنجار است. در مقابل میانگین نمرات اضطراب پنهان و تنظیم شناختی مثبت هیجان به طور قابل توجهی در گروه بهنجار بالاتر بود. راجع به تنظیم شناختی منفی هیجان، تفاوت بین دو گروه نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت معنی‌دار طرحواره‌های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی مثبت هیجان بین گروه‌های بزهکار و بهنجار، سازگاری فردی و همچنین رشد روانی و اجتماعی می‌تواند مفید و کمک کننده باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بزهکاری نوجوانان، اضطراب، هیجان

عنوان انگلیسی Comparison of Early Maladjusted Schemas, Hidden Anxiety, and Cognitive Regulation of Emotion in Normal and Delinquency Juveniles
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Delinquency is one of the social problems which is usually erupted during adolescence and caused serious problems for them, their families, and the society. There are various factors lead to delinquency, like early maladaptive schemas, anxiety, and cognitive regulation of emotion. This study was aimed to compare the early maladaptive schemas, hidden anxiety, and cognitive regulation of emotion in normal and delinquent juveniles in Mashhad, Iran. Materials and Methods: In this causal-comparative study, there were two groups consisted of 60 male students (aged 12-17 years), divided in normal and delinquent groups. The group of normal juveniles (from high school) was selected by multistage cluster sample and the group of juvenile delinquents (from offenders group in juvenile institution) was selected by simple random sample. The questionnaires were concluded the Young early maladaptive schemas questionnaire, the Spielberger State-Trait Anxiety questionnaire, and the Cognitive Emotion Regulation questionnaire by Garnefski & Kraaij. Results: Data indicated that the mean scores of early maladaptive schemas in the juvenile delinquents were higher than in normal juveniles. In contrary, the mean scores of hidden anxiety and positive cognitive regulation of emotion were significantly higher in normal group. Regarding the negative cognitive regulation of emotion, there was no difference between two groups. Conclusion: According to significant difference of early maladaptive schemas, hidden anxiety, and positive cognitive regulation of emotion between the delinquent and the normal groups, individual adjustment as well as psychological and social growth can be advantageous and helpful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Juvenile Delinquency, Anxiety, Emotions

نویسندگان مقاله فایزه اسحقی مقدم کته شمشیر | faeze eshaghi moghaddam kate shamshir
department of psychology, kharazmi university, tehran, iran
گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

محمد حسین عبداللهی | mohammad hossein abdollahi
department of psychology, kharazmi university, tehran, iran
گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مهناز شاهقلیان | mahnaz shahgholian
department of psychology, kharazmi university, tehran, iran
گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://www.shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-553&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات