این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۸۵-۲۱۲
عنوان فارسی
جـدال احسـن از دیـدگاه امامرضـا (علیهالسلام)
چکیده فارسی مقاله
مناظره با روشهای صحیح در افکار و قلب دیگران نفوذ بیشتری دارد اما مناظره با روشهای نادرست، طرف مقابل را در عقیده باطل خویش متعصبتر میکند. لذا قرآن مناظره (جدال) احسن را توصیه کرده است. در این نوع مناظره که امامرضا (علیهالسلام) از آن بهره گرفتهاند، بر جنبههای عقلی و عاطفی و برهان تأکید شده است؛ توهین به طرف مقابل و مذمّت دین او اجازه داده نشده و از مشترکات مورد قبول ادیان، مانند توحید، نبوت و.. استفاده شده است. تعصب ، ستیزهجویی، خودنمایی و اقناع به انگیزه شهرتطلبی در این مناظره راه ندارد و در آن بر «سادهگویی و پرهیز از بغرنج و پیچیدهگویی» تأکید شده است. انصافداشتن مناظرهکننده و اعتراف به خطای خود در فرض روشنشدن اشتباهش، از دیگر ویژگیهای این نوع مناظره است. این نوع مناظره در امور دینی نیز مجاز و چهبسا واجب است. این نوع مناظره نهتنها موجب کینه و عداوت نمیشود، بلکه اثرهای مثبتِ فراوانی دارد. مناظره با جاهل، مناظره با کسی که اهداف شیطانی دارد، همچنین مناظره در آنچه وحدت مسلمانان یا بشریّت را به خطر میاندازد، مجاز نیست. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، در پی پاسخ به این پرسش است که از دیدگاه امامرضا (علیهالسلام) منظور از جدال احسن چیست؟
کلیدواژههای فارسی مقاله
امامرضا (علیهالسلام)، جدال احسن، مناظره، برهان، امور دینی،
عنوان انگلیسی
The Best Practices in Disputes in Imam Reza’s (A.S.) Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Applying correct practices in disputes is more effective and influences the minds and hearts of people; but incorrect ones make the opposite site of the debate more determined and fanatical in his wrong beliefs. Accordingly, Quran advises people to follow best practices in disputes and Imam Reza (A.S.) has also utilized these practices and insisted on rational, emotional and argument aspects. In these kinds of disputes, insulting and blaming the religion and beliefs of the other side is not allowed. Imam Reza (A.S.) utilized mutually acceptable beliefs of religions including Monotheism and Prophethood. In these disputes, there is no place for prejudice, militancy, self-esteem and persuasion of fame-seeking while "wise short saying and avoiding complicated saying" has highly been recommended. Other features of best practices in disputes recommended for debaters is to be fair and to admit ones mistakes –if he has made one. These kind of disputes are allowed –and even compulsory- in religious affairs and not only stop hatred and enmity, but also encompass many positive effects. On the other hand, there are some disputes that are not allowed including the ones with ignorant, debating with someone whose objective is to achieve evil goals and conflicting in what threatens the unity of Muslims and humanity. This research seeks to answer the question "what is the meaning of the best practices in disputes from Imam Reza's point of view" using descriptive-analytic method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی رحیمی |
دانشیاردانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، بخش علوم قرآن و فقه
سمیه سلیمانی |
کارشناس ارشد دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_81500_a49315f60e24919e50d384df51ebcd58.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-1182307.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات