این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۶، شماره ۶، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکهی اجتماعی مجازی بر تابآوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالات روانی شدید
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش روانشناحتی ممکن است بر مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالهای روانی تأثیر مثبتی داشته و وضعیتهای مثبت روانی مانند تابآوری را در آنها ارتقا دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر تابآوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالهای روانی شدید است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به شکل پیشآزمون و دو پسآزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است که در مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران در سال 1396 در شهر تهران انجام شد. در مطالعه حاضر تعداد 72 نفر از مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالهای روانی شدید با دامنه سنی 65-18 شرکت نمودند. به منظور جلوگیری از انتشار اطلاعات، ابتدا گروه کنترل و سپس گروه آزمایش مورد مطالعه قرار گرفت. نمونهگیری بصورت مستمر و غیر احتمالی صورت گرفت. به منظور جلوگیری از آلودگی اطلاعات نمونهگیری ابتدا برای گروه کنترل و سپس برای گروه آزمایش انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و ابزار تابآوری کانر-دیویدسون (CD-RISC-2003) قبل از مطالعه، بلافاصله بعد از اتمام آموزش و 4 هفته بعد از آن انجام گرفت. آموزش مجازی برای گروه آزمایش از طریق تلگرام و به مدت چهار هفته انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 و آزمونهای T مستقل، T زوجی و آنالیز واریانس با اندازههای تکراری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیتشناختی نمونهها، نشان داد که هر دو گروه همگن بودند. نتایج حاصل بر اساس آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین تغییرات نمره تابآوری در دو گروه آزمایش و کنترل، از نظر آماری تفاوت معنیدار داشته و در گروه آزمایش افزایش یافتهاست (001/0 > P). همچنین نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که تغییرات نمره تابآوری در گروه آزمایش از نظر آماری تفاوت معنیداری داشته و در مرحله پس آزمون اول بیشتر از مرحله پیش آزمون، در مرحله پس آزمون دوم بیشتر از مراحل پس آزمون اول و پیش آزمون بودهاست (001/0 > P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش روانشناختی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی موجب ارتقای تابآوری مراقبین خانوادگی مددجویان با اختلالهای روانی شدید میشود. با توجه به کم هزینه بودن و دسترسی سریع افراد به شبکههای مجازی، میتوان از محتوای این برنامه آموزشی بصورت گسترده برای مراقبین خانوادگی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش روانشناختی، مراقب، خانواده، تابآوری، شبکه مجازی
عنوان انگلیسی
The Effect of Virtual Social Network Based Psycho-education on Resilience of Family Caregivers of Clients with Severe Mental Disorders
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Psycho-education may positively impact the family caregivers of clients with severe mental disorders and promote in them such positive psychological states as resilience. The purpose of the present study is to examine the effect of virtual social network based psycho-education on resilience of the family caregivers of clients with severe mental disorders. Methods: The present research is a semi-experimental study in the form of a pre-test and two post-test with two control and test groups conducted in Iran Psychiatric Center in Tehran in 2017. 72 family caregivers of clients with severe mental disorders, with the age of 18 to 65, participated in the present study. To avoid the spread of the information, the control group was first studied and the test group was studied later. Sampling was conducted in a continuous and non-probable form. Data collection was conducted through demographic questionnaire and Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC-2003) before the study, immediately after the training, and 4 weeks after that. The virtual training (Psycho-education) was conducted through a telegram channel for four weeks. The data were analyzed by means of SPSS-24 software, and the independent T tests, couple T, and variances were analyzed by repetitive values. Results: The results of the study of the demographic features of samples showed that both groups were homogeneous. Based on the independent T test, the results showed that the change average of resilience score in both test and control groups had meaningful difference statistically, and that the average increased in the test group (P< 0.001). Also, the results of the couple T test showed that the changes in resilience score in the test group had a meaningful difference statistically, and that the changes in post-test stage were greater than the pre-test stage; they were greater in the second post-test compared to the first post-test and pre-test stages (P < 0.001). Conclusions: The results of this research showed that the virtual social network based psycho-education promotes the resilience of family caregivers of clients with severe mental disorders. Given the low cost of, and fast access to, social networks, the contents of this training plan can be widely utilized for family caregivers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نعیمه سیدفاطمی | Naeemeh Seyedfatemi2
Iran University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
مسعود احمدزاد اصل | Masoud Ahmadzad Asl
Iran University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
راحله بهرامی | Raheleh Bahrami
Iran University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
حمید حقانی | Hamid Haghani
Iran University of Medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1078-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات