این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۵، شماره ۶۸، صفحات ۴۹-۵۸
عنوان فارسی
ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی از سفر با تأکید بر معنویت «مطالعۀ موردی: اصفهان
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: نیاز به کشف حقیقت و معنای هستی انسان را به حرکت و سفر بر روی کرۀ زمین واداشت تا ه مراستا با جستجو در مسیر شناخت، بعد غیرمادی و معنوی خویش را شکوفا نماید. جاذب ههای فرهنگی همواره مورد توجه گردشگران بوده و شناخت فرهنگ و درک تاریخ و پیشینۀ مردمان یک سرزمین گردشگران را به مناطق فرهنگی سوق داده است. دریافتی که گردشگر فرهنگی، به عنوان یک انسان برخوردار از ابعاد غیرمادی، از سفر دارد، بر حواس پن جگانه، محیط و اجتماع مبتنی است و صرفا به درک مادی محدود نم یشود؛ لذا بررسی مفهوم ادراک مبتنی بر مضامین معنوی در گردشگران فرهنگی ضروری به نظر م یرسد. هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائۀ چارچوب مفهومی ادراک گردشگران فرهنگی میدان نقش جهان اصفهان از سفر، با تأکید بر معنویت است. روش تحقیق: این تحقیق به روش کیفی، شیوۀ توصیفی-تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخان های و مشاهدۀ مستقیم گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان در بهار 1397 انجام گرفته است. نتیج هگیری: ادراک گردشگر فرهنگی در سطوح حواس پن جگانه، محیط و اجتماع در بستر معنویت به عنوان ماهیت وجودی انسان صورت م یپذیرد. ادراک گردشگر فرهنگی که از عوامل فردی و محیطی در سایت فرهنگی متأثر است، متضمن معنویتی است که با تأکید بر وجد و شعف درونی، اتصال به خویشتن و هستی، دریافت نیروهای ماوراءالطبیعه، احساس آرامش، بازگشت به خویشتن و یافتن گمشدۀ درونی در اتصال با خالق هستی بیان م یگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک،معنویت،سفر،گردشگر فرهنگی،
عنوان انگلیسی
A Conceptual Framework for Cultural Tourists’ Perception of Travel with Focus on Spirituality “Case Study :Isfahan”
چکیده انگلیسی مقاله
Statement of Problem: The quest for the discovery of reality and meaning of existence prompted human being to tour the globe in order to realize his non-material and spiritual dimensions in parallel with his quest for cognition. Cultural attractions have always captivated tourists. Tourists travel to culturally important spots to get familiar with and understand the culture and history of inhabitants of different territories. When the cultural tourist is a human being endowed with non-material faculties based on the five senses, the environment and society, his perception of travel is not limited to materialistic perception. Therefore, it is necessary to study the concept of a cultural tourist's perception based on spiritual themes. Objective: Presenting a conceptual framework for cultural tourists' perception of travel to Naqsh-e Jahan Square of Isfahan with a focus on spirituality Research Methodology: This qualitative research follows a descriptive-analytical approach using desk research data and relying on direct observations of foreign tourists at Naqsh-e Jahan Square in Isfahan in spring 2018. Conclusion: A cultural tourist's perception at the level of the five senses, the environment and society occurs in the context of spirituality as the very existential essence of human being. A cultural tourist's perception stemming from individual and environmental factors on a cultural attraction guarantees spirituality that is expressed with the focus on internal joy and happiness, connection with self and existence, metaphysical forces, feeling of serenity, return to self and exploring one's missing soul through connection with the Creator of being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perception, spirituality, travel, cultural tourist
نویسندگان مقاله
محمد حسین ایمانی خوشخو |
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
مهدیه شهرابی فراهانی |
گروه مدیریت گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_81657_51b5ca19b100ec9bdc11f29723c0ea10.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-1202666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات