این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۴، شماره Special Issue, Vol.۱۴,، صفحات ۱۲-۲۶
عنوان فارسی
پیامدهای اجرای طرح ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ایران: یک مرور نظاممند و فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: سیاست ادغام در سال 1364 و با هدف افزایش تعامل و پاسخگویی دوجانبه نظام آموزش علوم پزشکی و نظام سلامت کشور طراحی، اجرا و منجر به تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. مطالعه حاضر با ترکیب نتایج مطالعاتی که به بررسی پیامدهای اجرای سیاست ادغام پرداختهاند، توصیفی اجمالی از دانش موجود در این زمینه را ارائه مینماید. روشکار: در این مطالعه مرور نظام مند و متاسنتز بر روی مقالات منتشر شده در مورد اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت ایران انجام شد. به همین منظور طی جستجو در بانکهای اطلاعاتیScienceDirect ،PubMed ، EMBASE، ISI، ScholarGoogle،Scopus ، SID،Magiran و Irandoc تعداد 187 مقاله یافت شد و در ادامه 24 مقاله مرتبط انتخاب و وارد مطالعه شدند. محتوای مطالعات وارد شده تحلیل و سپس با تکنیک والش و داون با هم ترکیب شدند. یافتهها: حاصل بررسی مطالعات مرتبط، 5 مفهوم اصلی شامل اهداف و دلایل اجرای طرح ادغام آموزش پزشکی، دستاوردها، چالشها، موانع دستیابی به اهداف ادغام و آینده ادغام بود. بر اساس یافته این مطالعات، بیشترین توفیق طرح ادغام در عرضه خدمات بهداشتی- درمانی گزارش شده است و آموزش و پژوهشهای علوم پزشکی کمتر از تاثیرات مثبت ادغام، بهره مند شدهاند. نتیجهگیری: مرور مستندات موجود نشان میدهد که هنوز ابعاد مختلف ادغام به خوبی واکاوی نشده و اثرات اقتصادی، اجتماعی، توسعهای و علمی آن بررسی نشده است. مطالعات محدود موجود عمدتا به صورت نظرخواهی و بررسی کلی وضعیت انجام شده بود و کمتر از مدلسازیها و تحلیلهای اقتصادی استفاده شده است. لذا با استفاده از مطالعات در دسترس، نمیتوان بصورت دقیق تاثیرات ادغام را تحلیل نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادغام آموزش علوم پزشکی، نظام خدمات سلامت، مرور نظام مند، متاسنتز
عنوان انگلیسی
The Consequences of Integration of the Medical Education and the Health Services System of Iran: A Systematic Review and Meta-Synthesis of Literature
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: In 1995, a huge revolution occurred in Iran's health system when the entire medical-related educa-tion program was integrated into the Ministry of Health. This paper was conducted to provide a review of all studies investigating this integration and to synthesize their results. Methods: This study was a systematic review and qualitative meta-synthesis of the papers on integration using the Walsh and Downe process. An extensive search of the databases of ScienceDirect, PubMed, EMBASE, ISI, Google Scholar, Scopus, SID, Magiran, and Irandoc revealed 187 articles of which 25 were selected. The content of the studies was analyzed and combined using the Walsh and Downe technique. Results: The results showed 5 main concepts, including the goals and reasons of the medical education integration, integration achievements, challenges, and barriers to achieving the goals of integration, and the future of integration. The greatest success of the integration program was related to health services, while the least positive effects were related to medical education and research. Conclusion: A review of available documents shows that not all dimensions of integration have been well analyzed and their economic, social, developmental and scientific effects have not been studied. The majority of the limited studies in this regard were surveys and overview studies and few studies used economic analysis and modeling. Therefore, the effects of the integration cannot be evaluated using the available studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه نوری حکمت | S Noori Hekmat
Assistant Professor of Health Services Management, Social Determinants of Health Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیارگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی درسلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
علی اکبر حقدوست | AA Haghdoost
Professor of Epidemiology and Biostatistics, Modeling in Health Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
رضا دهنویه | R Dehnavieh
Associate Professor of Health Services Management, Medical Informatics Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
راحیل قربانی نیا | R Ghorbani
PhD Condidate, Health Services Management, Research Center for Health Services Management, Future Studies Research Center in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/63/article-63-1203957.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات