این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۲۷، شماره ویژنامه علوم انسانی سلامت، صفحات ۱۲-۲۲

عنوان فارسی ملاحظات توانمندسازی نوجوانان در حوزه مفاهیم مرتبط با بلوغ از منظر آموزه‌های دینی و فرهنگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دوران بلوغ در نوجوانان با تغییرات جسمی، روانی و خلقی بسیاری همراه است و عدم آمادگی و کسب اطلاعات لازم در هر دو جنس ، گاهی سبب سردرگمی و ایجاد انواع بحران ها در نوجوانان می شود. از طرفی، خلا تحقیقاتی در این زمینه، تولید محتوای آموزشی جامع و ارائه اثربخش این آموزش برای نوجوانان را ضروری می سازد. مطالعه حاضر در صدد بررسی ابعاد مختلف تولید و ارائه محتوای آموزشی بلوغ با تکیه بر آموزه های دینی و فرهنگی کشورمان است. روش بررسی: در این مطالعه که با روش تحلیلی – کتابخانه ای انجام شده، از کتب و مقالات حوزه روانشناسی با موضوع بهداشت فیزیکی و روانی مسائل نوجوانی و نیز کتب روایی، احکام و منابع دینی و فرهنگی موجود در زمینه بلوغ استفاده شده است. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است؛ علاوه بر این نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: پس از بررسی متون مورد استفاده، یافته ها نشان داد؛ تدوین محتوا و آموزش مسائل نوجوانی در سه سطح آگاهی بخشی، نهادینه سازی باور و بینش و باید ها و نباید های رفتاری مفید بوده و توجه به راهکارهایی برای توانمندسازی نوجوانان در این حوزه از جمله شروع آموزش، آموزش دهنده و نوع محتوا کمک کننده است. نتیجه گیری: برای تدوین محتوای آموزشی چند بعدی و همه جانبه مسائل نوجوانی، بهره مندی از آموزه های دینی و فرهنگی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بلوغ، نوجوانی، آموزه های دینی- فرهنگی،

عنوان انگلیسی Considerations in adolescent empowerment through puberty, according to Islamic and cultural concerns
چکیده انگلیسی مقاله Background& Objective: Puberty happens through physical and psychological challenges, and considering the critical role of puberty as the influencer of human's future personality, health and social connections, it's necessary to apply on time, multidimensional, culture- based education in this age. Studies have shown lack of awareness in adolescents about puberty physical and psychological health; and lack of comprehensive puberty education program. The purpose of this study is to provide Islamic and culture- based education material and also methods of different aspect of presentation. Method: This review study was held by desk research methods. Physical and psychological health academic sources and Islamic books and articles were searched. Result: Results shows puberty education can be held in three stages; giving awareness, notion internalization and behavior regulation. Also Islamic and cultural educational methods such as how to start an education, the role of an instructor and the content of education program, were found helpful. Conclusion: Depth and helpfulness of Islamic and cultural sources; especially in case of maturity, puberty and youth, necessitates designing a multidimensional educational program concerning puberty's vast dimensions; such as physical, psychological and social growth; through window of Islam and Iranian culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Puberty, Adolescence, Islamic and culture- based education

نویسندگان مقاله مهدیه طهرانی مقدم |
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

امین شاکرمی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

عطااله پورعباسی |
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، پژوهشکده علوم بالینی غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://www.tebvatazkiye.ir/article_81892_d2b86ba37fae6b1d6bf9b5c3456d18c8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/148/article-148-1206723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات