این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه دیدگاه های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل‌کننده‌های فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه کشورها بر اساس توانایی در تولید و کاربرد دانش طبقه­بندی می­شوند. در دنیای پیشرفت دانش و اطلاعات امروز، برای پیشرفت رشته­هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مراقبت از بیمار نقش دارند مانند سایر رشته­های دانشگاهی به پژوهش نیاز است و گسترش دانش حرفه ای؛ برای پیشرفت مداوم در مراقبت از بیماران ضروری است. هدف: هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه­های دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با موانع و تسهیل­کننده­های فعالیت­های پژوهشی دانشجویی در سال 1395 می­باشد. روش: این مطالعه مقطعی با شرکت 70 نفر از اعضای هیئت علمی و 253 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395 انجام شد. داده­ها از طریق فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پژوهشگر­ساخته فعالیت­های پژوهشی دانشجویی به روش تصادفی طبقه­ای برای دانشجویان و روش سرشماری برای اعضای هیئت علمی جمع‌آوری شد. روایی صوری و محتوای ابزارها توسط 10 تن از اعضای هیأت علمی خبره تایید شد. برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب بدست آمده برابر با 98/0 بود.  داده­ها به‌وسیله نرم­افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون­های آماری همچون تی­مستقل، ANOVA و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمون­ها در سطح کمتر از 05/0 معنی­دار لحاظ گردید. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بیشتر موانع فعالیت­های پژوهشی دانشجویی مربوط به موانع آموزشی با فراوانی نسبی 4/90 درصد می­باشد. طبق نتایج آزمون تی مستقل، مقایسه دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در حوزه­های اقتصادی و سازمانی مربوط به فعالیت­های پژوهشی دانشجویی به ترتیب با 009/0P= و 001/0P< تفاوت آماری معناداری داشت. نتیجه­گیری: باتوجه به اینکه تأثیرگذارترین مانع در ترغیب دانشجویان به پژوهش، موانع آموزشی می­باشد، لذا این مهم، توجه مدیران و برنامه­ریزان آموزشی را در جهت ارتقای فعالیت­های پژوهشی و پیشبرد اهداف مدنظر می­طلبد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش، دانشجو، هیأت علمی.

عنوان انگلیسی The comparison of students and faculty members' viewpoints on barriers and facilitators of research activities among student in Gonabad University of Medical Sciences in 2017
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, countries are classified according to their ability to produce and apply knowledge. In today's world of advanced knowledge and information, research is needed to develop disciplines that directly or indirectly engage in patient care, as in other academic disciplines, and the development of professional knowledge is essential for the continuous advancement of patient care.   Method: This cross-sectional study on 70 faculty members and 253 students in Gonabad University of Medical Sciences in 2017. Data were collected through demographic form and the researcher-made questionnaire of research activities among student by stratified randomized sampling for students and census method for faculty members. The face and content validity of the Instruments were confirmed by 10 expert faculty members. Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability of which was obtained coefficient equal to 0.98. Data analyzed using descriptive statistics and statistical tests such as t-test, ANOVA and Chi-Square using SPSS software version 20. The results of the tests were considered to be less than 0.05. Results: Findings showed that most barriers of student research activities related to educational barriers with relative frequency of 90.4%. According to the results of independent t-test, comparing the viewpoint of faculty members and students in the economic and organizational areas related to student research activities had a significant difference with P= 0.009 and P < 0.001 respectively.  Conclusion: Considering that the most influential factor in encouraging students to research is the educational barriers, it is important that the attention of managers and educational planners should be promoted in order to improve research activities and advance the goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه نجفی | Samane Najafi
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

آرزو داوری نیا مطلق قوچان | Arezoo Davarinia
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

حسین شبان | Hosein Shaban
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

رضا زروندی | Reza Zarvandi
Gonabad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4220-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری داخلی جراحی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات