این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی
، جلد ۱۹، شماره ۳۷، صفحات ۱۸۵-۲۱۷
عنوان فارسی
بررسی نسبت عقل با عشق در غزلهای عطّار، بر اساس نظریه استعاره شناختی ونگاشت «عشق به مثابه سفر
چکیده فارسی مقاله
رابطه عقل با عشق در مباحث عرفانی، از دیرباز مورد توجّه عارفان و پژوهشگران عرفان بوده است. این رابطه را میتوان حاصل اوجگیری مقابله تفکّر عرفانی با تفکّر فلسفی، طرد فلسفه مشّاء و نفی تکیه بر عقل در درک حقیقت در قرن پنجم دانست که در شعر عرفانی در قالب استعارههای مختلف و به دو صورت تقابل و تداوم مطرح شده است. در برخی موارد عقل بهعنوان رهزن و حریفِ همیشه سر برافراشته، در مقابل عشق تصویر شده و در برخی دیگر عقل بهعنوان راهبر در مسیر پرخطر عشق تا رسیدن به حقیقت مطرح است. نظریۀ معاصر استعاره مفهومی به جنبههای معرفتشناختی کاربرد استعاره نظر دارد؛ تحلیل استعارههای مربوط به عشق و عقل براساس این نظریه میتواند جنبههای معرفتی اندیشه عطّار را درباره نسبت این دو مؤلّفۀ پرتکرار در غزلهای او را روشن کند. عطّار نیشابوری عشق را تجربه سفر در مسیری به سوی معشوق در نظر گرفته و در طیّ این مسیر به مراحل و منازلی قائل است که عقل یکی از آنهاست. از این منظر، عقل به خودی خود تقابلی با مفهوم عشق ندارد و طیّ این مسیر بدون درک این منزل و گذر از آن ناممکن است. بررسی استعارههای کلان عقل و عشق در غزلهای عطّار، دستهبندی مضمونی آنها و محور قرار دادن نگاشت مفهومی «عشق، بهمثابه سفر» از منظر شناختی بیانگر آن است که در نگاه عطّار عقل و عشق متباین نیستند بلکه در امتداد دیگر قرار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعاره شناختی، استعاره مفهومی، نگاشت، عشق، عقل، عطّار نیشابوری،
عنوان انگلیسی
The Relationship between "Reason and Love" in Sonnet Based on the idea: "Love as a Journey"
چکیده انگلیسی مقاله
The relationship between reason and love in mystical ideology has long been considered by mystics and scholars of mysticism. This relationship can be seen as the result of the rise of the confrontation of mystical thinking with philosophical thinking and the rejection of the philosophy of reason and the rejection of reason in the understanding of the truth in the fifth century. The relationship between reason and love in mystical poetry is presented in two ways: "Conflict and Continuity". In some cases, reason as opponent is always outstretched against the love, and in some other cases, reason as a leader in the risky path of love until the destination is the truth. Attar Nishaburi is one of the mystics who considers love as a journey of experience towards a beloved and, in this way, believes in stages and contexts in which reason is one of them. From this point of view, reason has not no conflict with the concept of love. The significance of this kind of view in Attar's intellectual system is that it does not put mystical thinking in opposition to reason and does not reduce it to the extent of the emotional intuition of escaping reason. In this article we are going to bring wisdom and love within the framework. Conceptual metaphor and metaphorical mapping "love as a journey" examine the role of reason in this experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه غلامرضایی |
دانش آموخته دکتری دانشگاه تربیت مدرس
سعید بزرگ بیگدلی |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران
قدرت الله طاهری |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
ناصر نیکوبخت |
استاد دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1276_122b28c1686c33dc81a87b2c6920fb61.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1521/article-1521-1217377.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات