این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۲، شماره ۲، صفحات ۷۹-۱۰۷
عنوان فارسی
شناخت انگیزه استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام
چکیده فارسی مقاله
هدف: محبوبیت استفاده از شبکههای اجتماعی در سراسر جهان رو به افزایش است؛ تمایل کاربران به ویژه قشر دانشجو به عضویت در شبکهها نشان از رضامندی حاصل از آن است که انگیزه آنان را به استفاده تقویت نموده است. متاسفانه در ایران نگاه منفی به تحولات فناوری در عرصه شبکههای اجتماعی و بیتوجهی به انگیزههای مخاطبان ما را از شناخت علمی اینگونه انگیزهها دور کرده است. بدین منظور این پژوهش با هدف شناسایی انگیزههای استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، با روششناسی کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده انجام شد. نمونهها هدفمند و بر اساس معیار از دانشجویان دانشگاه تهران گزینش شدند. در این پژوهش با 19 دانشجوی پر مصرف شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها نشان از هدفمندی دانشجویان در بهرهگیری از فضا و ظرفیتهای شبکهها میباشد. بطوری که استفاده از این شبکهها نه به انگیزه جدید بودن و یا مد روز بودن بلکه به انگیزه برآورده شدن نیازهای آنان میباشد. بطوریکه سه انگیزه ارتباط و تعامل با دیگران، آزادی بیان و خود اظهاری از نیاز اجتماعی، دو انگیزه اطلاعیابی و اطلاع رسانی و کنجکاوی از نیاز شناختی و دو انگیزه تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت و تنهائی از نیاز عاطفی نشات میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه، دانشجویان، شبکههای اجتماعی، استفاده،
عنوان انگلیسی
identify the motivations of students’using social networks sach as Facebook, Instagram and telegram.
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The popularity of using social networks around the world is increasing; the desire of users, especially the student population, to join the networks is indicative of a satisfaction that has strengthened their incentive to use. Unfortunately, in Iran, the negative outlook for technology developments in the social networking sector has been far removed from the motivations of our audiences from the scientific recognition of such incentives. To this end, this study aimed to identify the motivations of students'using social networks sach as Facebook, Instagram and telegram. Methodology: This applied research was carried out using qualitative methodology and methodology of content oriented analysis. Samples were selected on the basis of criteria from Tehran University students. In this research, 19 students with high social networking use of Facebook, Instagram and telegram was selected and semi-structured interview were conducted. Findings: The results of the analysis showed that the goal is to exploit space and network capacities. So that the use of these networks is not about being new or fashionable, but also on the motivation to meet the needs of users. Three motivations for communication and interaction with others, freedom of expression and self-declaration of social need, two motivations for finding information and informing, and curiosity of cognitive need and two motivations for recreation and recreation and loneliness of emotional need Take place.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Motivation, students, social networks, use
نویسندگان مقاله
معصومه لطیفی |
مسول آموزش و پژوهش اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان
نصرت ریاحی نیا |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران
یحیی قائدی |
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران
محمود بابائی |
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_69596_96a0600dc567e29d50bbc641d9e01d4f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/716/article-716-1218411.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات