این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۲، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۶
عنوان فارسی
اعتبار سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 262 نفر دانشجو (125 نفر پسر و 137 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه های اردبیل که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اطلاع یابی پاسخ دادند. داده ها با روش آلفای کرونباخ، اعتبار باز آزمایی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شدند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه موانع مربوط به منابع اطلاعاتی 85/0، مؤلفه موانع مربوط به رایانه و اینترنت 79/0، مؤلفه موانع مربوط به کتابخانه 83/0، موانع مربوط به جست و جوی اطلاعات 80/0، موانع فنی 82/0 و موانع انتخاب موضوع 87/0 به دست آمد. اعتبار باز آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 79/0 تا 84/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (93/0=CFI، 96=GFI، 91=NFI و 056/0=RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان ابزار مناسبی برای سنجش اضطراب مربوط به جست و جوی اطلاعاتی در دانشجویان است
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبارسنجی، اضطراب اطلاع یابی، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Validation of information seeking anxiety scale in students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present study is investigates psychometric properties of information seeking anxiety scale in university students. Sample in this study consists of 262 university student (137 female and 125 male). Respectively the subscale reliabilities were acceptable and were appropriate Barriers with information resources (α=0.85), barriers with computer and the Internet (α=0.79), barriers with library services (α=0.83), barriers with Searching for information (α=0.80), technical barriers, (α=0.82), and barriers with topic identification (α=0.87). Confirmatory Factor analysis according model was confirmed. results 6-factor Internal consistency coefficients were 0/74. Based on results can be said, 6-factor model (Barriers with information resources, barriers with computer and the Internet, barriers with library services, barriers with Searching for information, technical barriers, and barriers with topic identification) of information seeking anxiety scale is valid and reliable instrument for assessment the information seeking anxiety in university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رضائی شریف |
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
عادل زاهد |
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
فاطمه رضایی شریف |
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اردبیل
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_69591_6fa5d0bd10a6222620dfdcd877c0c21f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/716/article-716-1218413.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات