این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۳۵-۴۴۹

عنوان فارسی بررسی شخصیت‌پردازی زنان در آثار هارولد پینتر با تمرکز بر بازگشت به خانه
چکیده فارسی مقاله هارولد پینتر، نمایش‌نامه‏نویس برنده جایزه نوبل، یکی از نویسندگان بنام معاصر جهان است. نقش زنان در آثار او همواره در میان منتقدان مورد بحث بوده است. بسیاری از آثار او پرسوناژ زن ندارند و در مابقی آثاری که پرسوناژ زن دارند، این شخصیت‏ها کارکردهای جنسیتی پربحثی را از خود به نمایش می‏گذارند و گاه در کلیشه‏های رایج از این شخصیت‏ها می‏گنجند. در این پژوهش، تلاش می‏شود بازنمایی شخصیت‏های زن در آثار او، و به‌ویژه نمایش‌نامه چالش‌برانگیز بازگشت به خانه بررسی شود. بسیاری از منتقدان این متن را به‌منزله متنی فمنیستی و بسیاری دیگر متنی ضدزن خوانده‏اند. این پژوهش ابتدا با بررسی این نظریات تلاش می‏کند نشان بدهد چطور هر دو دیدگاه در این اثر قابل جست‌وجوست و چگونه پینتر با استفاده از تمهیدهای خاص کلامی و نمایشی‏اش، در بازگشت به خانه، از ساخت پدرسالار خانواده، و به تبع آن جامعه، مرکززدایی می‏کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازگشت به خانه، زنانگی، شخصیت نمایشی، هارولد پینتر،

عنوان انگلیسی Characterization of Female Character in Pinter's Plays
چکیده انگلیسی مقاله Harold Pinter is among the most famous playwrights of the world and won Nobel Prize in 2005. How he used female characters in his plays is one of the most challenging issues in his dramatic texts. Many of these texts don't have any female personage while in the others which have female characters, they show complicated gendered and sexual functions. Many believe that these characters fit in common stereotypes of females in the world of theater. Among these challenging texts is The Homecoming which shows a unique character, Ruth, who have been controversial among critics. This essay tries to examine the representation of female personage in Pinter's plays while focusing solely on The Homecoming. Regarding the representation of Ruth in this text, some of the critics read this text as a feminist one despite the others who believe Pinter is misogynist. In this essay after studying the previous views on the play, I try to show how both perspectives can be seen in this text. In fact, neither accusing Pinter to be misogynist or acclaiming him to be feminist is not possible through reading this text. Pinter indeed wants to decentralize the patriarchal structure of family, and the society, using his Pinteresque dialogues and devices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله The Homecoming, Harold Pinter, Feminine, Dramatic Personage

نویسندگان مقاله مریم دادخواه تهرانی |
دکترای تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_69626_84e5f8efb4e229652586520ad550eaae.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-1222585.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات