این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، جلد ۲۷، شماره ۱۰۸، صفحات ۶۲-۷۰
عنوان فارسی
اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که به کاهش کیفیت زندگی آنان میانجامد. با توجه به ارتباط سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحوارههای ناسازگار اولیه، یکی از روشهایی که میتواند به این دانشآموزان کمک کند، طرحواره درمانی است. هدف: تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب. مواد و روشها: پژوهش بصورت مداخلهای و از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانشآموز مقطع راهنمایی دارای نشانههای اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه، مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری و تنظیمشناختی هیجان در دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب تأثیر دارد (001/0>P). نتیجهگیری: برای رویارویی با نشانههای اضطراب دانشآموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان میتوان از طرحواره درمانی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب/ بازداری/ کنترل رسمی اجتماع/ هیجانها
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Group Schema Therapy on Behavioral Activation/ Inhibition Systems and Cognitive Emotion Regulation in Female Students With Anxiety Symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Students with anxiety symptoms are faced with various physical and psychological stressful factors which leads to decreasing quality of life. Considering the relationship between behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation with early maladaptive schemas, one of the methods capable of assisting the students with anxiety symptoms is schema therapy. Objective: To determine the effectiveness of group schema therapy on behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation in female students with anxiety symptoms. Materials and Methods: This study is an experimental with pre-test/post-test and a control group. The sample consisted of 28 guidance school students with anxiety symptoms in Rasht city in the school year 2016-2017. Based on the Beck Anxiety Inventory(1990) and the diagnostic and statistical manual of mental disorders(2013) criteria, the study participants were identified and assigned to two experimental and control groups. To collect data, Behavioral Activation/ Inhibition Scale(2005) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire(2001) were used before and after treatment. 10 sessions of Young schema therapy were implemented for experimental group. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that group schema therapy improved behavioral activation/ inhibition systems and cognitive emotion regulation in the students with anxiety symptoms (P< 0.001). Conclusion: According to the findings of the research, schema therapy can be used to cope with students' anxiety symptoms and improve cognitive emotional regulation. Conflict of interest: non declared
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety Emotions Inhibition Social Control, Formal
نویسندگان مقاله
دکتر مرتضی رهبر طارمسری | M Rahbar Taramsari
گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
دکتر پروانه کشاورز | P Keshavarz
گروه ژنتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
دکتر عباس ابوالقاسمی | A Abolghasemi
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
ابراهیم رهبرکرباسدهی | E Rahbar Karbasdehi
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
فاطمه رهبر کرباسدهی | F Rahbar Karbasdehi
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-1224055.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات