این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۲۳-۴۵
عنوان فارسی
خوانش تصویر از منظر تعامل ذهنیت و عینیت در ادراک دیداری
چکیده فارسی مقاله
در نیمه دوم سده بیستم میلادی؛ رودلف آرنهایم و ارنست گامبریچ بهعنوان اصلیترین نظریهپردازان حوزه ادراک دیداری، بهصورت جداگانه نسبت به ایضاح چگونگی خوانش تصویر اقدام کردند. به جهت تعلق خاطر آرنهایم به گشتالتیستها، پذیرش نیرویهای ذهنی و هنر مدرن از سوی او بیشتر بود. آرنهایم بر آن بود تا به کمک سازماندهی حسی، خصوصیات شکلی را به کلیت معنادار بدل ساخته و مبنایی برای تمام بازنماییها فراهم گرداند اما گامبریچ بر دو پارگی ادراک استدلال میکرد و به فرآیند ایجاد تناسب بین آموزههای اندوخته در ذهن با موقعیت حاضر اصرار میورزید. او به دلیل تعهد به فرآیند ساخت و تطبیق، باور داشت بازشناسی نوع بشر درگرو تفکر مفهومی قرار دارد. حال پرسش آن است: «چگونه میتوان از منظر تقابل ذهنیتگرایی رودلف آرنهایم و عینیتگرایی ارنست گامبریچ، نسبت به تعیین حدود خوانش تصویر اقدام کرد و نتیجه را در مطالعه هنر بهکار گرفت؟» هدف نگارندگان آن است با روش تطبیقی ـ تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات اسنادی؛ چگونگی ادراک تصویر را تعریف کنند و نتیجه را در دوتخته پارچه قاجاری به چالش بگیرند. نتیجه نشان میدهد در مواجه نخست، مشاهدهگر به آنچه اشتیاق دارد، توجه میکند و آنچه را که در طلبش نیست، نادیده میانگارد. بهطور قطع هر تصویر از نوع استلیزه یا طبیعتگرا، تحت مجموعهای از اصول استنباطی و قراردادی تعریف میشود تا فرم شیء در قالب دوبعد به نمایش درآید بنابراین هر نوع نمود تجسمی بر سطح، محصول انتزاع ذهن است که آن را روی صفحه تعریف کرده است پس ناظر در فهم هر نوع تصویر باید بر تفکر دیداری تکیه کند و در صورت لزوم برای توفق بر درک نارسایی حاصل از کاستی یا پیچیدگی زیاده از اندازه، به حدسهای حافظه و تجربههای پیشین از عینیت حاضر رجوع کرده؛ ساختار کلی را انتخاب یا تکمیل نماید. جزییات دلخواه را در صورت وجود در جای خود بنشاند و بر اساس شرایط ایجابی، مورد تأکید قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Interaction between Objectivism and Subjectivism in Reading the Image from Visual Perception Perspective (Case Study: Two Pieces of Qajar Textiles)
چکیده انگلیسی مقاله
Rudolf Arnheim and Ernst Gombrich tried to explain how to read an image based on visual perception almost contemporaneously in the second half of 20th century. Arnheim, given his attachment to Gestaltists, was more likely to admit psychic powers and modern art. Arnheim tended to utilize sensory organization to convert formal properties to significant generalities, and provide a basis for all representations; but Gombrich argued two division of perception, and insisted on process of proportioning the teachings reserved in mind and the current situation. Due to his commitment to making and matching, he spread the range of choices to the domain of distinctive properties, and believed that recognition of the mankind depends on conceptual thought. Now, the question is: How one can read an image from perspective of the contrast between Rudolf Arnheim's subjectivism and Ernst Gombrich's objectivism and practice it in studies of arts? The authors aim to define the process of perceiving an image through an adaptive-analytic method, utilizing documentary studies and apply the conclusion in study of two pices of Qajar textiles. The result shows that in the first approach, the viewer pays attention to what he desires, and ignores what he doesn't wish for. Certainly, each image, being naturalistic or abstracted, is defined under a series of principals, in order to exhibit form of the object in a two-dimensional format. Therefore, all types of visualizations are products of mental abstraction defined on the canvas; and the viewer must rely on visual thought to perceive all types of images, and refer to his conjectures memory and earlier experiences of the object when necessary, in order to overcome the insufficiency resulted by inadequacy or excessive complexity, and choose or complete the general structure, position his desired details, and highlight them based on the complying conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه مافیتبار | Ameneh Mafi Tabar
فاطمه کاتب | Fatemeh Kateb
منصور حسامی | Mansour Hesami
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-204&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1534/article-1534-1228487.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات